Remko Wind: notenmaker en notenkraker

Groningen

Muzikant en componist Remko Wind laat zich graag horen. “Als ik een scheet laat dan doe ik dat soms extra overdreven, gewoon om te kijken wat de reacties zijn.” Maar hij weet ook gevoelige snaren te raken.

Door Arjen J. Zijlstra

Toen je eens langs de Grote Markt fietste en daar een man op een prullenbak zag zwaaien met een dirigeerstokje, vermoedde je niet een muziekstuk binnen te rijden. Maar had je even tringtring gedaan met je bel, dan waren dat noten geweest in een 10 minuten durende compositie van toonkunstenaar Remko Wind. “Het maakte niet uit of een hond begon te blaffen of als de bus er doorheen reed. Alles wat gebeurde deed mee. We hadden ook nog muzikanten op verschillende plekken, die ik 10 minuten daarvoor pas had ontmoet.” Zodra Wind een van hen aanwees, begon zij of hij iets te spelen. Ook waren er zo'n 50 mensen met een koffiekopje en lepeltje. Nadat d'Olle Grieze om vier uur het slotakkoord gaf, kregen ze koffie in hun muziekinstrument.

Experimentjes

Het is zomaar een van de muzikale avonturen van Remko Wind (42), die vooral bekend is als pianist en orgelspeler. Maar hij componeert ook veel, van popliedjes tot muziektheater. En hij studeerde af als klassiek componist. “Ik ben eigenlijk niet een pianist. Ik ben een componist die een paar instrumenten bespeelt.” Op dit moment toert hij door het land met zangeres Sandra van Nieuwland, die hij begeleidt op de piano. “Ik ben in die rol dan heel erg dienstbaar. Arrangementen maak ik zo mooi mogelijk en ook de timing en sound zijn heel erg belangrijk. Bij mijn solo-optredens ga ik veel meer los in het moment. Dan speel ik soms ergens 2 uren zonder dat ik van te voren weet wat ik ga doen. Af en toe ga ik ook weleens op mijn bek daarmee.” Maar dat soort risico's moet hij misschien ook wel nemen. “Als ik me niet blijf vernieuwen en blijf experimenteren, volgens mij moet ik dan een uitkering aanvragen. Want als je stil blijft staan als muzikant in deze tijd dan ben je kansloos. Je moet echt constant nieuwe dingen blijven verzinnen. En daar komt dan uiteindelijk weer een nieuwe samenwerking uit of een nieuwe verbinding met een andere muzikant of muzikante. Al die experimentjes leveren op dat ik er nog van kan leven.”

Kerkdienst

Wind raakte als jongeling in Meeden verslingerd aan het maken van muziek toen zijn vader orgellessen nam. ”Hij begon redelijk laat nog een jongensdroom te verwezenlijken. Ik kreeg zijn lesboekjes te pakken en binnen de kortste keren zat ik achter zo'n traporgeltje te spelen. Op een gegeven moment waren wij allebei organist van een kerk. Van mijn elfde tot mijn zestiende speelde ik elke zondag orgel tijdens de dienst.” Na deze vormende tijd van psalmen en gezangen, richtte Wind verschillende bandjes op, van punk tot glamourrock. Ook in de jaren daarna, en tot op heden, bleven de muziekprojecten waar hij tegelijkertijd mee bezig was zeer uiteenlopend. Hij is nu erg enthousiast over Hoes en Heerd, een muziektheatervoorstelling waarvoor hij aan het schijven is. “Daarin proberen we de vluchtelingenproblematiek te verwerken in een Groningse voorstelling. Het gaat over Groningers die bang zijn voor de aardbevingen en die hier weg willen en het gaat over vluchtelingen die denken: ‘aardbevingen, nou in ons land zijn elke week aardbevingen'. Die zijn nog veel heftiger. En dat in een Groningse voorstelling met muziek uit streken van de hele aarde. In juni is de première en op 19 maart doen we een preview bij de Dag van de Grunneger Toal.”

Spelen

Naast het maken van muziek is Wind ook heel goed in het zich druk maken over maatschappelijke misstanden. Die trouwens ook best wel weer vaak met muziek te hebben. Soms leidt dat tot een tweet of een blog (‘ach, ik heb een heel archief van gekanker') en soms tot een muziekstuk. Want ‘je kunt ook geëngageerd zijn via je muziek'. “Joop van den Ende trekt nu 25 miljoen uit voor muziekonderwijs en de overheid legt 25 miljoen bij. Dat klinkt als een heel hoog bedrag maar dat is landelijk gezien echt een schijntje. Dat slaat nergens op. En Van den Ende krijgt hiermee zoveel reclame dat hij dat bedrag allang weer heeft terugverdiend. Ik vind het een schande dat het muziekonderwijs niet gewoon een standaardbudget heeft.” En als beroepsmuzikant gaan de snelle veranderingen binnen de muziekmarkt hem uiteraard ook aan het hart. “Kijk festivals die zijn er genoeg, dus blijkbaar is er genoeg handel, maar muzikanten kunnen er niet van leven. Hoe kan dat? Dus daar wind ik me over op.” Maar tegelijkertijd heeft hij nog steeds de leukste baan denkbaar. “We moeten fokking dankbaar zijn dat wij dit werk nog mogen doen. Ik mag gewoon door het land rijden, het theater inlopen, wat piano's inpluggen en dan mag ik spelen.” Remko Wind live: 13 maart in het Platformtheater:
  • Aa & The Doctors, Cd-presentatie Floozy Man;
  • 27 april op de Vismarkt: Sandra van Nieuwland.

Auteur

Marc Jansen