Appen met de gemeente Groningen

Groningen

Inwoners van Groningen kunnen vanaf vandaag (maandag 14 maart) via de populaire digitale berichtendienst WhatsApp vragen stellen aan de gemeente.

WhatsApp is een applicatie voor smartphones waarmee op een snelle manier berichten gratis verstuurd en ontvangen kunnen worden. Groningen zet WhatsApp in als kanaal voor dienstverlening aan burgers en bedrijven. Wethouder dienstverlening Ton Schroor: “We willen aansluiten bij de communicatiekanalen die inwoners zelf al gebruiken. En omdat veel mensen al whatsappen, is het een heel laagdrempelige en makkelijke manier om met de gemeente in contact te komen.” Gesprekken via WhatsApp worden ervaren als persoonlijk, omdat het een 1-op-1 contact is, in tegenstelling tot Twitter en Facebook. De ervaring van de gemeenten die al met WhatsApp werken is zeer positief, de klanttevredenheid is hoog.

Speciaal nummer voor WhatsApp

Het nummer dat de gemeente uitsluitend voor WhatsApp heeft ingesteld is: 06 - 82 04 57 47. Het is niet mogelijk om naar dit nummer te bellen of een sms te sturen. De gemeente probeert de WhatsApp-berichten op werkdagen zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 24 uur te beantwoorden. WhatsApp-berichten worden behandeld tijdens de uren waarop de gemeente telefonisch bereikbaar is, van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.

Online kanalen doen het goed

Overigens doen overige online kanalen het goed in de gemeente Groningen. Met Facebook staat Groningen op nummer 2 van de gemeentelijke Facebookpagina’s in Nederland. Met 14.500 likes en veel interactie. De 2 centrale gemeentelijke twitteraccounts @gem_groningen en @stadsbeheer hebben samen meer dan 10.000 volgers.

Auteur

Marc Jansen