Fotoborden vertellen verhaal Groninger fietsstrategie

Groningen

Op 14 locaties in de stad Groningen staan de komende weken borden met foto’s en korte teksten die het verhaal achter de Groninger fietsstrategie vertellen.

In deze periode bezoekt de jury van de Fietsstad 2016-verkiezing de stad. Groningen is 1 van de 5 genomineerde steden voor deze titel. De concurrenten zijn Goes, Maastricht, Nijmegen en Utrecht.

Fietsdichtheid

Nergens ter wereld is de fietsdichtheid zo groot als in Groningen. Meer dan 60 % van alle verkeersbewegingen in Groningen gebeurt op de fiets. Het fietsbeleid van de stad, dat het afgelopen jaar is vastgelegd in de Fietsstrategie 2015-2025, krijgt aandacht vanuit de hele wereld. De hoogtepunten van deze fietsstrategie zijn weergegeven op de fotoborden die de komende weken in de stad te zien zijn.

Fietsstad

De Fietsstad-verkiezing wordt voor de zesde keer gehouden. Wethouder Paul de Rook schat de kansen van de stad hoog in: “Het thema is dit keer ‘Bikenomics’, dat past perfect bij de manier waarop wij in Groningen de fiets betrekken bij ruimtelijke en economische ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de Binnenstadsvisie. Maar ook bij onze fietsstrategie zelf, die meer en meer een exportproduct aan het worden is.”

Her en der in de stad

De fotoborden zijn de komende weken her en der in de stad te zien. Ook tijdens het Nationaal Fietscongres dat op 1 en 2 juni in de Euroborg plaatsvindt, zullen de borden worden geplaatst. Mogelijk gebeurt dat later dit jaar nogmaals tijdens de KEI-week.

Auteur

Marc Jansen