Nieuwe Q-link naar Delfzijl en Airportliner vanaf Eelde

Groningen

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft de hoofdlijnen van de dienstregeling 2017 vrijgegeven voor reacties en inspraak. In het voorstel van het OV-bureau in samenwerking met Qbuzz wordt de huidige dienstregeling gewijzigd en uitgebreid.

De uitbreidingen zijn mogelijk geworden door de rechterlijke goedkeuring van de verlenging van de concessie Groningen-Drenthe, de lage dieselprijs en de toegenomen opbrengsten in 2015. De uitgebreide dienstregeling wordt voor een deel ingezet om voorziene doorgroei van het gebruik van de Qliners en Q-linkbussen op te vangen. Ook is rekening gehouden met meer busgebruik van mbo-studenten van 16 en 17, omdat het OV voor hen vanaf 2017 gratis wordt.

Q-link Delfzijl - Groningen

Op lijn 40/140 Delfzijl - Ten Boer - Groningen blijft de reizigersgroei aanhouden. In 2017 gaat lijn 140 in de voorstellen als een Q-link (lijn 6) rijden met nieuwe gelede bussen die wifi en airco hebben. Naast meer capaciteit biedt de nieuwe Q-link ook meer comfort. De nieuwe lijn zal doorrijden tot P+R Haren om de groei van Q-link 5 Annen - UMCG - Europapark op te vangen. Q-link 5 heeft sinds de introductie 2 jaar geleden geleid tot een vervoersgroei van ongeveer 30 % ten opzichte van haar voorgangers. In het drukste uur ’s morgens en ’s middags rijdt elke 5 minuten een bus tussen P+R Haren en het UMCG.

Qliner 312

Voor Qliner 312 Stadskanaal - Gieten - Groningen worden enkele wijzigingen doorgevoerd die in de spits meer aanbod creëren en de keuze voor de bus makkelijker moeten maken. Samen met streekbus 28 is er elk half uur een verbinding via Gieten. Ook het gebruik van Qliner 309 tussen Assen en Groningen groeide de afgelopen jaren gestaag. Om de spitsdrukte op te vangen rijdt Qliner 309 vaker door naar de wijk Kloosterveen en worden extra ritten ingevoegd. Aan de oostkant van Drachten wordt een nieuw knooppunt geopend. Naast de Friese lijnen stoppen hier ook de Qliners en streeklijnen van en naar Groningen. Reizigers vanuit veel Friese dorpen krijgen via het knooppunt in Drachten een nieuwe snellere reismogelijkheid met de stad Groningen.

Airportliner

Verder bestaat een plan voor een Airportliner van Groningen Airport Eelde naar Groningen. Hiermee wordt een vervolg gegeven aan de zogenoemde ‘Bowiebus’ die de afgelopen maanden succesvol een snelle verbinding tussen het vliegveld en de Bowie-tentoonstelling verzorgde. De Airportliner zal vanaf begin 2017 volledig elektrisch rijden.

Route A-kerkhof

Onderdeel van de Binnenstadsvisie van de gemeente Groningen is dat de busroutes in de binnenstad gewijzigd worden. De route via de Grote Markt blijft voorlopig nog ongewijzigd. De route via het A-Kerkhof wordt per medio 2017 gewijzigd. Hierbij vervalt de busroute via de Brugstraat – A-kerkhof. Lijnen 6, 8, 9, 35, 39 en 88 gaan rijden via de Westerhaven en Eeldersingel. Eind juni wordt een definitief besluit genomen over de voorgestelde maatregelen voor 2017.

Auteur

Marc Jansen