GRC Groningen wil gezondste club van Groningen worden

Groningen

Voetbalclub GRC Groningen heeft een nieuwe missie. De vereniging wil de gezondste club van Groningen worden. Ze richt zich vanaf komend seizoen niet alleen op voetbal, maar ook op het stimuleren van een actievere en gezondere leefstijl.

De jeugd wordt gedurende het seizoen aan allerlei fitheids-, gezondheids- en motivatietestjes onderworpen. Ook worden de voetballers en hun ouders, zusjes, broertjes en grootouders het gehele jaar getrakteerd op activiteiten op het gebied van Football, Food en Fitness, zoals workshops, lezingen en eet-expedities.

Meten en analyseren

GRC Groningen is met partners als het Healthy Ageing Netwerk Noord-Nederland (HANNN) en het UMCG bezig het programma voor komend seizoen te ontwerpen en in te vullen. De club wil graag meerdere keren per jaar gaan meten hoe fit spelers zijn, en een analyse maken van het algemene welbevinden en de motivatie van spelers. Deze informatie geeft spelers inzicht in hun fysieke en mentale gesteldheid. De club wil de voetballers helpen om die, waar nodig en gewenst, op een laagdrempelige manier te verbeteren.

Gezondere producten

GRC Groningen wil ook gezondere producten aanbieden in de kantine. Spelers, maar ook ouders en grootouders kunnen gedurende het seizoen meedoen aan activiteiten op het gebied van Football, Food en Fitness. Hierbij kan worden gedacht aan lezingen van gastsprekers, kookworkshops, weet-wat-je-eet expedities en sportieve spelletjesavonden.

Blue Zone

Het nieuwe GRC-beleid sluit naadloos aan bij de ambitie van HANNN om van Noord-Nederland de eerste Man Made Blue Zone te maken. Blue Zones zijn gebieden waarin mensen relatief langer, gelukkiger en gezonder leven. In de Blue Zones heeft men een actieve leefstijl, een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Blue Zones zijn ook vaak hechte, sociale gemeenschappen waarin men elkaar aanmoedigt om actief en gezond te leven. GRC Groningen wil zo’n gemeenschap zijn waarin leden op laagdrempelige en leuke wijze inzicht kunnen krijgen in de eigen fit- en gezondheid en handvatten krijgt om die, indien gewenst, te versterken.

Feestelijke aftrap

De nieuwe missie wordt zaterdag 2 juli gepresenteerd tijdens de afsluiting van het seizoen 2016-2016. De middag - 15.00 tot 19.00 uur - staat in het teken staat van Football, Food en Fitness. Bovendien wordt het nieuwe clubtenue gepresenteerd, met het (Blue Zones-) logo van HANNN. Uiteraard wordt er gevoetbald en kan iedereen meedoen aan allerlei testjes op het gebied van uithoudingsvermogen, snelheid, kracht en lenigheid. Alle deelnemers krijgen bovendien een stappenteller. Kinderen, ouders, opa’s, oma’s en vriendjes kunnen tijdens de slotdag op expeditie langs verschillende football-food-fitness-kraampjes. Ouders worden uitgedaagd om tijdens deze markt lekkere en gezonde gerechtjes uit eigen keuken te demonstreren. Daarnaast zijn een kookfiets, blenderbikes en een sap- en saladebar aanwezig. Ook zijn een fitnessschool en een keeperschool van de partij. Ouders worden uitgedaagd om mee te doen aan een bootcamp.

Auteur

Marc Jansen