Toeristen waarderen Groningen met 8,4

GRONINGEN

Zowel dag- als verblijfstoeristen waarderen de stad Groningen zeer positief. Dat blijkt uit een enquête die onderzoeksbureau Sweco tussen juni 2015 en december 2015 uitvoerde in opdracht van Marketing Groningen en de gemeente Groningen.

Recreatief winkelen (inclusief de markt) en de historische bezienswaardigheden blijken de belangrijkste redenen om Groningen te bezoeken. De goede sfeer in de stad en het aanbod van winkels en horeca dragen eraan bij dat bezoekers langer in de stad blijven.

Rapportcijfer

Wethouder Joost van Keulen van onder meer Toerisme en Recreatie is blij met de 8,4 die de stad als rapportcijfer krijgt: “Toerisme is een belangrijke sector voor de economie van Groningen en het is natuurlijk geweldig dat bezoekers zo positief zijn over wat de stad en met de ondernemers in deze stad hen bieden.”

2 groepen bezoekers

In het onderzoek 2 twee groepen bezoekers onderscheiden: Nederlandse en buitenlandse verblijfstoeristen die in de stad Groningen hebben overnacht en Duitse dagrecreanten die vanuit eigen huis of een logeeradres elders de stad bezoeken. Beide groepen hebben dezelfde waardering voor Groningen. Naast een bezoek aan de winkels, de markt en de horeca wordt door zo’n 10 % tot 15 % van de Duitse dagrecreanten de Martinitoren en/ of het Groninger Museum bezocht en/ of een rondvaart door de grachten gemaakt. Ook onder de verblijfstoeristen zijn dit populaire activiteiten.

Steeds internationaler

Directeur Hans Poll van Marketing Groningen constateert dat de stad ook toeristisch steeds internationaler wordt: “We zien een landelijke trend dat het inkomend toerisme toeneemt. Dit zien we ook terug in Groningen. Een belangrijk deel van onze bezoekers komt uit Duitsland. De hoge waardering van met name die bezoekers zal via mond-tot-mond-reclame worden doorgegeven en nieuwe recreanten naar Groningen trekken.”

NBTC-NIPO onderzoek

De resultaten van de Sweco-enquête sluiten aan bij de resultaten van een doorlopend onderzoek van NBTC-NIPO Research, waarin de waardering voor Groningen ook hoog is. Volgens NBTC-NIPO vinden bezoekers dat het winkelaanbod in Groningen verbeterd is ten opzichte van een jaar geleden. Steden met unieke en bijzondere winkels zijn Deventer, Groningen en Haarlem. Groningen en Rotterdam organiseren bovengemiddeld veel evenementen, zo blijkt uit dit onderzoek.

Auteur

Marc Jansen