Conclusie popmeeting: 'We moeten vaker met elkaar in gesprek gaan'

GRONINGEN

De verschillende in de Groninger popscene actieve partijen moeten vaker met elkaar in gesprek. Dat is een belangrijke conclusie van de vierde provinciebrede Groninger popmeeting, die dinsdagavond plaatsvond bij Noorderpoort Kunst & Multimedia.

Voor deze door POPgroningen georganiseerde popmeeting waren popmuzikanten, festivals, podia, muziekprogrammeurs, managers, boekers, faciliteiten-aanbieders, opleidingen, muziekscholen, instellingen en overkoepelende organisaties uitgenodigd. Met als doelen: ontmoeting, kennismaking, inzicht geven, ervaringen delen, ideeën en kennis uitwisselen en netwerk bieden.

Verbinding en samenwerking

De door Lara Harbers gepresenteerde popmeeting startte met een panel over verbinding en samenwerking. De panelleden Joey Ruchtie (Eurosonic Noorderslag, Oosterpoort), Merlijn Poolman (Subsonic, Subciety, DJ tour China), Jan Derk Diekema (De Biotoop /Carex), Marijn Nagel (Nacht van Kunst & Wetenschap) en Arthur Vroomans (Pekelpop) concludeerden dat ze vooral vaker met elkaar in gesprek moeten gaan. "Zo kom je er vervolgens ook achter of een mogelijke verbinding of samenwerking zinvol is. Van concurrentie binnen Groningen zelf is niet echt sprake, de meeste partijen kunnen prima naast elkaar bestaan en willen elkaar graag helpen."

Publiciteit

Na een korte pauze werd het programma hervat met een panel over publiciteit, media en andere manieren van promotie. De panelleden Marcel Duzink (Muzink), Bastiaan Nijbroek (marketingexpert, Boxful of Trees artiestenmanagement) Teo Lazarov (DVHN, DATmag, Sikkom), Chris Moorman (Popronde NL) en Arnoud Heikens (hoofd publiciteit Vera en Simplon) deelden aan de hand van praktijkvoorbeelden van Towns of Saints, Orange Skyline, Noisia, Vera en Popronde NL marketingtips.

Kennismaking

Vervolgens werden de aanwezigen in kleinere groepen - op basis van hun werkdiscipline - opgesplitst om nader kennis maken te maken en de voor hen relevante zaken bespreken in een kleiner comité.

Auteur

Marc Jansen