Eva Rovers over sociale media

GRONINGEN

 Eva Rovers maakt donderdag 19 januari haar opwachting in de vierde editie van de debatserie ‘Nieuw Licht’ in de Der Aa-kerk in Groningen.

In deze serie wordt telkens een nieuw licht geworpen op een actuele kwestie vanuit een klassieke filosofische tekst. Eva Rovers presenteert haar pamflet Nieuw licht op verzet en gaat onder leiding van Coen Simon en Frank Meester in gesprek met emeritus hoogleraar filosofie Hans Achterhuis. Cultuurhistoricus en biograaf Eva Rovers is auteur van de veelgeprezen biografieën De eeuwigheid verzameld. Helene Kröller-Müller (1869-1939) en BOUD. Het verzameld leven van Boudewijn Büch. Voor haar onderzoek naar Büch kreeg zij van de gezamenlijke erven exclusief toegang tot het persoonlijke archief van Büch, dat nog tot 2030 gesloten blijft. Sociale media kunnen massa's op de been brengen, zoals Project-X in Haren in 2012 bewees, en zoals ook wordt beweerd van de zogenaamde twitterrevolutie tijdens de Arabische lente. Maar biedt onze inmiddels door en door gedigitaliseerde cultuur eigenlijk nog wel de mogelijkheid tot daadwerkelijk verzet tegen de bestaande orde? Volgens Eva Rovers zijn gezelligheid en winst steeds kenmerkender voor onze cultuur, vervaagt de grens tussen marketing en kunst en wordt de inhoud van theater en muziek vooral afgestemd op het verdienmodel en de doelgroep. In een bevlogen essay vraagt Rovers zich af wat er nog over is van 'de opstandige mens', waarover Albert Camus schreef in De mens in opstand (1951), die 'handelt in naam van een waarde, die nog vaag is, maar waarvan hij in elk geval het gevoel heeft dat hij die met andere mensen deelt.' Rovers studeerde Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht, waar zij zich specialiseerde in de cultuurgeschiedenis van de twintigste eeuw en kunstbeleid & -management.

Auteur

admin