Groningen opnieuw Fairtrade Gemeente

GRONINGEN

Groningen mag zich opnieuw, voor de achtste keer, Fairtrade Gemeente noemen.

De titel ‘Fairtrade Gemeente’ geeft aan dat de plaatselijke gemeenschap bijzonder veel aandacht besteedt aan fairtrade. Een gemeente kan de titel verdienen als ze aantoont aan 6 campagnecriteria te voldoen. Een onafhankelijke jury beoordeelt of gemeenten voldoen aan deze criteria. De jury is lovend over Groningen: 'Nu Groningen groter is dan 200.000 inwoners, zijn de criteria waaraan Groningen heeft te voldoen, toegenomen. Dat is niet aan dovemansoren voorbij gegaan: Groningen telt meer dan voldoende kledingwinkels, horecagelegenheden, supermarkten en Wereldwinkels / WAAR-winkels om hiervoor in aanmerking te komen.'

Fairtrade Kernteam

Het Groninger Fairtrade Kernteam bestaat uit vertegenwoordigers van de gemeente Groningen, Koninklijke Horeca Nederland, Hanzehogeschool Groningen, Platform Maatschappelijke Ontwikkeling Groningen, Wereldwinkel, Young & Fair en Shop ‘n Style. Wethouder Mattias Gijsbertsen is er trots op dat Groningen de titel Fairtrade Gemeente opnieuw heeft geprolongeerd: "Fairtrade blijkt een vaste waarde in Groningen. Dat inspireert om verder te gaan. We blijven ons netwerk en onze ervaring inzetten om nog meer mensen en partijen mee te krijgen. Samen kunnen we zorgen dat nog meer producenten en boeren in ontwikkelingslanden profijt hebben van eerlijke handel." Groningen valt op door nieuwe activiteiten, georganiseerd door jongeren. In Groningen is in 2015 een afdeling van Young & Fair opgericht die in 2016 met het Fair Fashion Festival aandacht vroeg voor eerlijke kleding.

Fairtrade Gemeente-campagne

De Fairtrade Gemeente-campagne in Nederland is een initiatief van de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, Stichting Max Havelaar en ontwikkelingsorganisatie ICCO. In Nederland zijn 128 gemeenten actief met fairtrade, waarvan 72 ook de titel hebben verdiend. Inmiddels mogen de provincies Friesland en Utrecht zich Fairtrade Provincie noemen. Fairtrade Gemeenten in de 3 noordelijke provincies werken inmiddels samen. Als eerste activiteit leverde dat de horecacampagne Flairtje op, waarbij horecaondernemers gedurende een maand fairtrade en regionale producten op de menukaart zetten.

Auteur

Marc Jansen