UMCG favoriete ziekenhuis van Groningers, Friezen en Drenten

GRONINGEN

In de drie Noordelijke provincies heeft het UMCG de sterkste reputatie van alle Nederlandse ziekenhuizen. Onder de totale Nederlandse bevolking geniet het Amsterdamse kankerinstituut Antoni Van Leeuwenhoek de meeste waardering. Dit blijkt uit de vijfde editie van het Ziekenhuizen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Erasmus MC-Sophia heeft, net als bij de vorige meting in 2015, de beste naam onder de kinderziekenhuizen.

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek: • Sinds de eerste meting in 2009 is dertig procent van de ziekenhuizen van naam veranderd • Bezoekers van patiënten zijn de vergeten ‘fans’ van ziekenhuizen • Samenwerkingsverbanden van ziekenhuizen zijn zwakke merken Top-3 ziekenhuizen met de sterkste reputatie in de provincie Drenthe in 2017 (+ 2015) 1. (1) UMCG 2. (4) Martini Ziekenhuis 3. (2) Scheper Ziekenhuis Top-3 provincie Friesland 2017 (+ 2015) 1. (2) UMCG 2. (1) MCL (Medisch Centrum Leeuwarden) 3. (3) Nij Smellinghe Top-3 provincie Groningen 2017 (+ 2015) 1. (1) UMCG 2. (2) Martini Ziekenhuis 3. (4) Ommelander Ziekenhuis Groningen Nationale top-20 van sterkste ziekenhuismerken in 2017 (+ positie in 2015) De top-10 van sterkste ziekenhuismerken wordt gedomineerd door de acht academische ziekenhuizen die Nederland rijk is. Voor het eerst wordt deze ranglijst echter aangevoerd door het in kanker gespecialiseerde ziekenhuis Antoni van Leeuwenhoek. Op nummer tien staat Het Oogziekenhuis Rotterdam. 1. (4) Antoni van Leeuwenhoek 2. (3) Erasmus MC 3. (2) UMC Utrecht 4. (1) AMC 5. (5) Radboudumc 6. (6) VUmc 7. (7) UMCG 8. (8) LUMC 9. (12) Maastricht UMC+ 10. (13) Het Oogziekenhuis Rotterdam Onderzoek onder 4.245 respondenten Het Ziekenhuizen Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Voor het onderzoek van 2017 zijn 4.245 respondenten ondervraagd. Elk ziekenhuis is op 38 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (16 factoren), bezoek (als patiënt of bezoeker van een patiënt) en groeiverwachting. Per ziekenhuis zijn voldoende respondenten ondervraagd om betrouwbare uitspraken te kunnen doen op landelijk en provinciaal niveau en voor het verzorgingsgebied van het ziekenhuis.  

Auteur

jkunst