In Stad | Marten Klompien

Groningen

[caption id="attachment_52433" align="alignright" width="120"] Jos Jansen op de Haar. Foto: Marc Jansen[/caption]

De Synagoge aan de Folkingestraat 60 in Groningen toont tot 3 september de compacte tentoonstelling 'Marten Klompien en zijn kunst van het weglaten'. Samensteller van de expositie is galeriehouder en kunstexpert Richard ter Borg. Aanvankelijk werkte de Groninger kunstenaar Klompien (1917-1982) in een impressionistische stijl die verwant is aan George Breitner. In 1958 kwam daarin verandering. Hij verruilde aardkleuren als Engels rood, Pruisisch blauw en gele oker voor zware, donkere tinten. Ook liet hij steeds meer overbodige details weg en werden de vormen eenvoudiger. “De grote kunst is volgens mij de kunst van het weglaten”, zei hij eens. Bij binnenkomst van de Synagoge ziet de bezoeker zes van die donker getinte werken (waarin veel is weggelaten) op een rij. [caption id="attachment_72940" align="aligncenter" width="383"] Portret Marten Klompien door Arie Zuidersma (1958).[/caption] In zijn boek 'Jong in Groningen' beschrijft kunsthistoricus Henk van Os het culturele leven in Groningen in de jaren vijftig, zestig en de vroege jaren zeventig. Het boek verscheen naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling die in 2009 te zien was in het Groninger Museum. Van Os liet in het museum werk zien van zestien kunstenaars die de reikwijdte en kwaliteit van de Groningse kunst in de periode van 1945 tot 1975 laten zien. Naast Marten Klompien ging het om Els Amman, Siep van den Berg, Jo van Dijk, Jan Hoving, Han Jansen, Ruloff Manuputty (zijn werk was onlangs opnieuw te zien in het Groninger Museum), Karl Pelgrom, Matthijs Röling, Coen Schilt, Martin Tissing, Edu Waskowsky, Fie Werkman, Olga Wiese, Drewes de Wit en Henri de Wolf. Naast werk van Klompien is in de Synagoge ook een interessante Beeldlijn-documentaire van Buddy Hermans te zien: 'Marten Klompien: een leven voor de kunst.' Daarin vertelt Klompien, zoon van een binnenschipper, dat hij vaak buiten schilderde en tekende, zowel in de stad als in de provincie Groningen. Hij schilderde stads- en havengezichten, schepen en landschappen. De herfst en winter waren zijn favoriete jaargetijden, wat goed te zien is op deze expositie. Dichter en schilder Hendrik de Vries schreef in 1965 over zijn werk: "Zoals er een Amsterdam is van Breitner, zo is er een Groningen van Klompien; oud, onheilspellend met iets nachtelijk geheimzinnigs, ook al schijnt er daglicht."

Jos Jansen op de Haar

Meer columns van Jos Jansen op de Haar

Auteur

Marc Jansen