Aandacht voor beter ritsen op Europaplein

GRONINGEN

Automobilisten worden er vanaf woensdag 11 oktober op het Europaplein en op de Ring Zuid (N7) in Groningen met borden op geattendeerd beter te ritsen.

Vooral in de avondspits is te merken dat het autoverkeer vanaf het Europaplein moeilijk kan invoegen op de Ring Zuid richting Assen en Drachten, wat weer gevolgen heeft op de verdere doorstroming op de ringweg en de Europaweg/ Lübeckweg. Ook op de toerit naar de ringweg leidt moeizaam ritsen tot vertraging. Dat blijkt uit bestudering van verkeersbeelden.

Volgende fase proef

Begin september is een proef gestart met verkeersmaatregelen om de doorstroming op het Europaplein op peil te houden. De proef, een initiatief van samenwerkingsorganisatie Groningen Bereikbaar, Aanpak Ring Zuid en aannemer Combinatie Herepoort, gaat vanaf 11 oktober een volgende fase in. Bij grote verkeersdrukte gaat de maximumsnelheid op de Ring Zuid tussen het knooppunt Euvelgunne en het Julianaplein terug van 70 naar 50 kilometer per uur. Elektronische borden boven de weg geven deze snelheid aan. Doel is filevorming te voorkomen en tevens het snelheidsverschil tussen de auto's op de toerit en de ringweg te verkleinen, waarmee het invoegen beter verloopt. Op de Ring Zuid komen borden met de tekst 'geef invoeger ruimte' en langs de oprit op het Europaplein borden waarop staat: 'gehele invoegstrook gebruiken'.

Verkeersmetingen

In de proef op het Europaplein krijgt het verkeer op de Europaweg vanuit de stad richting het Julianaplein sinds 1 september vaker en langer groen licht en gaan de verkeerslichten bij de toerit naar de ringweg alleen nog op rood voor de overstekende fietsers en voetgangers. Een andere wijziging is dat verkeer op de Lübeckweg richting ringweg al voor het kruispunt moet ritsen naar één rijbaan. Uit verkeersmetingen blijkt dat de aanpassingen voor de proef op het drukke Europaplein ervoor zorgen dat de verkeersstroom van de Europaweg-Noord naar het Julianaplein redelijk tot iets beter doorstroomt, vooral buiten de spits. Het Europaplein is en blijft een druk punt waardoor er met name in de avondspits sprake is van filevorming. Daarom stimuleert GB automobilisten de spits te mijden of na te denken over alternatief vervoer, bijvoorbeeld OV, fiets of het gebruik van een P+R.

Voldoende niveau

Groningen Bereikbaar blijft de effecten van de maatregelen voortdurend monitoren en analyseren. Als de maatregelen bij het Europaplein effectief zijn, blijven ze ook de komende jaren gelden. Mocht de proef niet succesvol zijn, dan zoeken de partijen alternatieve maatregelen.

Auteur

Marc Jansen