Petra Tjapkes en Anka Roggeveen: ‘Wat je draagt, ben je zelf’

Groningen

Parijs, Milaan, Groning… Nee, dit rijtje wordt niet snel uitgesproken. Maar misschien brengen Petra Tjapkes en Anka Roggeveen daar een beetje verandering in met hun mode-label Zibayou, dat ze nu opzetten. “Zibayou benadrukt de innerlijke schoonheid en trots in de vrouw.”

Door Arjen J. Zijlstra

Als je een huis bouwt, begin je met het fundament. Zo ook bij een modehuis. “We zitten nu in fase één”, zegt Anka Roggeveen. “We hebben afgelopen jaar echt genomen om te naaien, proefmodellen te maken en onze ideeën uit te werken. Nu moet er een marktonderzoek gedaan worden. Wij zijn ervan overtuigd dat er een markt is voor Zibayou, maar we willen hier nog wel onderzoek naar laten uitvoeren. Daarna gaan we onze eerste collectie in elkaar zetten en acquisitie doen, dat is fase 2.” “En uiteindelijk komt het moment dat we lanceren”, gaat Petra Tjapkes verder. “We doen nu nog alles zelf. Zowel met het naaien als het ontwikkelen van het bedrijf kunnen we onze weken wel vullen. Ondertussen zoeken we ook naar investeerders, zodat we deze stappen kunnen zetten.” “Wat betreft de naam: ziba betekent beeldschoon in het Perzisch”, legt Roggeveen uit. “Wij hebben er Zibayou van gemaakt: beeldschone jij. Omdat we met onze kleding de innerlijke schoonheid en trots benadrukken in de vrouw. We kozen er ook voor omdat het een woord is dat mooi klinkt.”

Chemie

Tjapkes en Roggeveen kennen elkaar al sinds hun middelbareschooltijd. Tjapkes: “Maar we waren geen hechte vriendinnen. Twee jaar geleden kruisten onze paden pas weer toen ik als kostuumontwerper bij een theatervoorstelling met spoed zocht naar een professionele kleermaker en zodoende iemand mij haar naam noemde.” Ze ontdekten dat ze een achtergrond als kleermaker en kledingontwerper gemeenschappelijk hadden. “Die samenwerking bij dat theaterstuk ging heel goed”, vertelt Tjapkes. “En we voelden een grote chemie, ook op het gebied van het naaien. Na dat project zijn we in gesprek gegaan om heel voorzichtig te kijken of een samenwerking iets zou zijn en op welke manier.” Roggeveen: “In de vele gesprekken die we hadden kwam een lang onuitgesproken droom van beiden naar voren om een modehuis te beginnen. Toen we die gesprekken begonnen was dat niet iets waar we op afkoersten, maar uiteindelijk zijn we daar wel steeds concreter naartoe gaan werken en handelen.”

Dameskostuum 2.0

Inmiddels is het zo concreet dat ze een atelier delen en samen aan hun eerste collectie werken. Tjapkes: “Ook hebben we nog steeds onze eigen opdrachten lopen. En dit atelier is nu onze thuisbasis.” In dat atelier staat op een krijtbord het DNA van het mode-label uitgeschreven in een aantal zinnen, zoals: “De vrouw is haar eigen voetstuk en haar kleding maakt het af.” En: “Onze klant is de zelfbewuste en hooggeschoolde vrouw in de leeftijd van 35 tot 65 jaar en woont in steden en/of forensische dorpen. Zibayou maakt dat zij zich uniek en volledig aantrekkelijk voelt. Dat doen we door bijzondere kleding te maken voor iedere gelegenheid, die onderling combineerbaar is en in kleine oplages.” “We maken prêt-à-porterkleding”, zegt Tjapkes. “Dus luxe kleding in een beperkte oplage. We verwachten bij een gering aantal boetieks in Nederland te gaan verkopen. We zijn vrouwen van in de vijftig, en we weten hoe belangrijk het is om met een veranderend lijf goed zittende kleding te hebben die je kracht benadrukt. Dat moet toch voor heel veel vrouwen gelden, dachten wij. Kleding die je doet glanzen als je het aandoet en die ook best wat chiquer mag zijn. Vanuit die gedachte zijn we gekomen op het nieuwe dameskostuum. Het dameskostuum 2.0.”

Elegant representatief

Roggeveen: “Een niet-modegevoelig dameskostuum dat uit vier dingen bestaat die onderling combineerbaar zijn, maar ook enkel draagbaar: een jurk of een pantalon met top, een pelerine, dat is een soort capeje, en galosh, dat is beenbekleding en mansh, dus armbekleding.” Tjapkes: “Het is elegant representatief met een knipoog. En inderdaad misschien ook wel een beetje gewaagd. Wij schatten in dat het wel voor vrouwen is die een zekere présence hebben. Het is kleding waarin je jezelf of je taak presenteert.” “Ons motto is: je bent wat je draagt, en wij dragen daaraan bij”, zegt Roggeveen. “Onze kleding kan dat aanvullen en je vormen flatteren. Maar je bent van jezelf al mooi genoeg. Een vrouw is haar eigen visitekaartje.”

Inspireren

Over visitekaartjes gesproken: “We hopen een ambassadeur te vinden voor onze kleding”, zegt Tjapkes. “Dat kan landelijk of regionaal zijn of lokaal. In elk geval een vrouw van status, rang of functie die zegt: ‘Zibayou past helemaal bij mij en dat zou ik ook willen uitdragen.’” Tjapkes: “En ja, het is natuurlijk een uitdaging om dit modehuis op te zetten. Maar het voelt heel goed.” Roggeveen: “We inspireren elkaar en trekken elkaar er doorheen. We verschillen uiteraard qua karakter. Ik hou bijvoorbeeld van netwerken en wil ideeën het liefst zo snel mogelijk op de machine uitwerken en Petra werkt graag vanuit het concept en tekent de bedachte ontwerpen uit tot patronen. Onze krachten overlappen elkaar en wat ik niet heb dat heeft zij en andersom. Dat is onderdeel van onze chemie.” Website: www.zibayou.nl.
Meer verhalen van Arjen J. Zijlstra

Auteur

Cindy Houwen