Goudkleurig zadelhoesje voor #fietshelden in Stad

GRONINGEN

De gemeente Groningen geeft de komende twee weekenden een eerste vervolg aan de campagne die het beter fietsparkeren in de binnenstad wil stimuleren.

De aandacht richt zich daarbij op de vele Stadjers die hun fiets wél gewoon goed parkeren, de #fietshelden. De boodschap is: ‘jij bent een #fietsheld, want jij parkeert je fiets goud!’.

Goudkleurig zadelhoesje

Op verschillende drukke plekken in de binnenstad wordt de komende vrijdag– en zaterdagmiddagen nadrukkelijk duidelijk gemaakt wat het verschil is tussen goed en fout (minder goed) parkeren. #fietshelden, de fietsers die het gewoon goed doen, worden beloond met een goudkleurig zadelhoesje. Bij bijvoorbeeld de Korenbeurs, het Koude Gat en de supermarkten aan het Zuiderdiep en in de Oosterstraat markeren tijdelijke strepen de plekken waar goed dan wel fout geparkeerd wordt. Grote aanwijsborden die de tegenstelling #fietsheld en #fietsaso duidelijk maken, wijzen daarop. En speciaal verlichte kerst-fietsen zijn op de goede plek het lichtend voorbeeld.

Fietsstewards

Fietsstewards zijn ter plaatse om het publiek uit te leggen hoe het fietsparkeren er beter kan. Op drukke momenten verwijzen zij ook naar betere alternatieven om de fiets te stallen. De interactieve website www.fietsheld.nl – het broertje van fietsaso.nl - ondersteunt het dit keer vooral positief ingestoken campagne-onderdeel. De beter fietsparkeren-campagne zal in 2018 elke keer een verfrissende insteek kiezen die de aandacht van het publiek blijft trekken.

Langere termijn

De gemeente werkt ondertussen hard aan langere termijn-oplossingen zoals meer fietsenstallingen in de binnenstad. De weekendrekken op diverse plekken in de binnenstad bewijzen ondertussen al hun nut.

Auteur

Marc Jansen