Ruim twee meter hoge, 700 kilo wegende G op Grote Markt

GRONINGEN

Op de Grote Markt in Groningen staat sinds maandag een 700 kilo wegende oranje G.

De als mobiele selfiespot te gebruiken G werd onthuld door wethouder Joost van Keulen, onder meer verantwoordelijk voor toerisme, evenementen en economie & innovatie, Eric Bos van de Groninger City Club en Barbara Risselada van Marketing Groningen.

G als landmark

De G wordt als herkenbaar beeldmerk van Groningen ingezet om steeds andere plekken, evenementen en gebeurtenissen in stad en provincie tijdelijk te markeren. Plekken die Groningen uniek maken of waar op dat moment iets bijzonders gebeurt. Zo staat de G de komende weken prominent op de Grote Markt, naast de ijsbaan van Groningen on Ice. Begin 2018 kunnen muziekliefhebbers een G-selfie nemen tijdens het grootste showcasefestival van Europa: Eurosonic Noorderslag.

#SPOTGRONINGEN

De ruim 2 meter hoge G is onderdeel van de toeristische Er gaat niets boven Groningen-campagne. Een belangrijk element daarvan is de ambassadeurscampagne #SPOTGRONINGEN. Daarin worden Groningers, oud-Groningers en fans van de provincie Groningen opgeroepen om hun favoriete plek te delen op social media. Zo ontstaat de komende jaren een verzameling van alles wat Groningen Groningen maakt. De opvallende stalen G past hier naadloos in en nodigt bewoners én bezoekers uit om zichzelf te vereeuwigen op de plek waar zij op dat moment staan en zo hun #SPOTGRONINGEN met de wereld te delen.

Volgende locatie

De volgende plek van de Groningen-landmark wordt samen inwoners van de provincie bepaald. Hiervoor komt in het nieuwe jaar een oproep aan alle Groningers.

Auteur

Marc Jansen