Kunstspot | De ‘verborgen’ collectie van Gasunie

GRONINGEN

De Gezinsbode plaatst maandelijks een artikel van Kunstspot, het inspiratieplatform over beeldende en toegepaste kunst, geschreven door young professionals. Meer verhalen op www.kunstspot.nl.

Door Philip Rozema

Het Gasuniegebouw wordt wel het mooiste gebouw van Nederland genoemd. Wat maar weinigen weten, is dat de Gasunie ook nog eens beschikt over een kunstcollectie die uit maar liefst 1800 werken van hedendaagse kunstenaars bestaat. Hoewel deze werken normaal alleen voor medewerkers te zien zijn, kreeg Kunstspot bij hoge uitzondering de kans om dit bijzondere gebouw te betreden. We spraken met Cees Pisuisse, voorzitter van de kunstcommissie. “Wij organiseren vier à vijf keer per jaar een expositie, en uit elke expositie kopen we een kunstwerk. Daarvoor zoeken we zelf kunstenaars uit. Natuurlijk kiezen we wel eens op basis van tips, maar we bezoeken zelf ook galeries en soms eens een keer een atelier van een kunstenaar. Ook zijn we bij evenementen als Art Amsterdam en Art Rotterdam. Daarnaast krijgen we ook heel veel mailings van kunstenaars die zelf aantonen dat ze belangstelling hebben. Er zijn in het verleden ook wel multiples gekocht: litho’s en zeefdrukken. Die tellen dan ook mee in de 1800 werken die we hebben. Tegenwoordig kopen we liever één beeld of schilderij aan vanuit een expositie, omdat alles al vol staat.” Hoe wordt gekozen welke kunstenaar jullie een plek willen geven? “Dat gaat in goede harmonie via een democratisch proces. De kunstcommissie bestaat uit vijf mensen en we moeten oppassen dat we alleen kunstenaars laten exposeren die overeenkomen met onze eigen smaak. Want we zijn een bedrijf, en er zijn natuurlijk heel veel smaken binnen dat bedrijf. We moeten zorgen dat we de ene keer het één hebben en de andere keer iets totaal anders. Dat betekent soms ook dat er exposities zijn waarvan mensen zeggen: daar vind ik niet zo veel aan. En andersom.” “Het enige echte criterium voor ons is dat de kunstenaars in Nederland wonen en werken. Dit doen we omdat we graag een podium willen bieden aan kunstenaars. Dat vinden we goed voor ons bedrijf en onze uitstraling. We willen niet als een museum een overzichtstentoonstelling organiseren van een kunstenaar die al overleden is. We letten er ook op dat we geen choquerende kunst kiezen. Mensen lopen er langs op weg naar de lift en kiezen er niet per se voor om kunst te bekijken, zoals in een museum of galerie het geval is.” Waarom kopen jullie kunst? “Ik denk dat je als bedrijf dat in de samenleving wortelt bepaalde maatschappelijke dingen moet doen. De Gasunie heeft er onder andere voor gekozen om dat te doen met betrekking tot kunst. Ik vind dat een goede keuze. We hadden ook op het shirt van FC Groningen kunnen gaan staan, maar wij doen dit. Daarnaast leent het gebouw zich er prachtig voor. We vinden het goed om dit gebouw – dat toch een gesloten bolwerk is – in ieder geval tijdens specifieke zondagen open te stellen voor het publiek. Een andere reden waarom we hiermee bezig zijn is dat we onze eigen mensen in aanraking willen brengen met kunst.” Is de kunst in het gebouw vooral ter verfraaiing of heeft het ook een andere functie? “Dat is een goede vraag. Ik hou nooit zo van die verheven verhalen dat je zonder kunst niet goed zou kunnen werken. Maar het is zeker zo dat een prettige werkomgeving helpt bij het welzijn en functioneren van mensen en kunst kan daarbij helpen, denk ik.” Heeft u zelf een kunstwerk in de collectie dat u wel aan de hele stad wil laten zien? “Ik heb jarenlang een kunstwerk in mijn kamer gehad van Kees van Bohemen. Daar was ik erg op gesteld. We zien weleens dat mensen zich zo hechten aan een bepaald kunstwerk dat ze het willen kopen als ze met pensioen gaan. Maar als we daaraan gaan beginnen is het einde zoek.” Vindt u het niet zonde dat de kunst achter gesloten deuren blijft? “Ja, misschien is dat zonde, maar ik denk dat daar niets aan te doen is. Ik denk dat dat minder erg is dan het voordeel dat je de medewerkers confronteert met kunst. Hier werken duizend mensen. Ik weet niet of een gemiddelde galerie dat bezoekersaantal haalt.” “Dan is er ook nog het feit dat we kunstenaars een podium bieden. En dat we, als we werken aankopen, een kunstenaar heel blij maken.”
Eerdere verhalen van Kunstspot

Auteur

Marc Jansen