Oes maakt powervrouwmuziek

GRONINGEN

Oes heeft een energieke stem, uitstraling op het podium én beheerst de kunst van het vallen en opstaan. Na een bewogen 2017 staat de Groningse weer fier rechtop. Niet in de laatste plaats door haar optreden in ‘The Voice of Holland’ en EP die uitkomt.

Door Arjen J. Zijlstra

Oes (28) had het zich anders voorgesteld. Toen ze in het programma The Voice of Holland haar zelfgeschreven Nederlandstalige versie van de zomerhit ‘Despacito’ zong, draaide niemand van de juryleden z’n stoel om. “Ik was heel zenuwachtig en dat hoorde je een beetje terug in mijn stem. Toch herpakte ik mezelf en op een gegeven moment dacht ik zelfs: dit gaat best wel lekker.” “Maar ter hoogte van het refrein had ik toch wel zoiets van: shit er draait niemand.” En dat bleef zo. “Aan het einde van het nummer was ik helemaal van slag.” Wie de beelden echter terugziet, merkt vrij weinig van die spanning. Sterker nog: toen haar optreden in december werd uitgezonden regende het positieve reacties. “Ik kreeg zoveel berichtjes via Instagram, Facebook en Twitter. Voornamelijk van mensen die ik helemaal niet kende. Mijn telefoon ontplofte.”

Reclame

Op YouTube is haar optreden inmiddels ruim 270.000 keer bekeken. Overigens zien we daarop dat de juryleden, uiteraard buiten het zicht van de zingende Oes, ook genieten van het optreden. Maar er miste voor hen net dat beetje extra om de stoel te laten draaien. “Achteraf denk ik dat het niet het meest geschikte liedje was. Er zit bijvoorbeeld niet een grote uithaal in waarmee je kunt uitpakken en de jury over de streep trekt. Maar ondanks dat heeft The Voice me veel goeds gebracht. Er zijn nu veel meer mensen die mijn muziek kennen. Tv blijkt toch echt een heel goed reclamemiddel te zijn.”

Zesje

Het was een mooie afsluiter van een jaar dat in mineur begon. De negenkoppige band met wie ze een aantal singles had uitgebracht en veel had opgetreden, was uiteengevallen. En zo stond Oes er begin 2017 alleen voor. Terwijl ze juist had besloten haar masterstudie Psychologie af te breken zodat ze meer nog meer tijd kon investeren in haar muziekcarrière. “Ik werk bij een fitnesscentrum en geef daarnaast onder meer Zumbalessen, en ik heb een dochtertje en een partner. Als je dan ook nog stappen wilt zetten in de muziekwereld, dan moet je keuzes maken. Anders is alles een zesje. Daarom stopte ik met de studie. Toen de band uiteenviel, heb ik wel even getwijfeld of ik de goede keuze had gemaakt. Het is heel vervelend als iets wat je het allerliefste doet stagneert. In combinatie met het winterweer werd ik er een beetje depressief van.”

Kraantje Pappie

Tot een voorzichtige lentezon begon te schijnen. Rapper Kraantje Pappie, bij wie ze daarvoor twee jaar een platencontract heeft gehad en die haar nog steeds steunt met tips, bracht haar in contact met twee producers. “Met het idee: ga eens kijken wat je met hen kan maken. Dat klikte. Toen rond maart kwam eindelijk het proces weer op gang en kon ik een beetje ademen. Uiteindelijk hebben we meerdere nummers gemaakt, waarvan er straks acht op mijn EP staan” Een van die nummers, ‘Samen Single’, is vorige week al uitgebracht als single. “Met de band was het inderdaad meer een reggae-geluid, nu is de muziek iets meer elektronisch dan eerst. Zodat ik het ook kan uitvoeren met alleen een dj en twee danseressen op de achtergrond.”

Moedertaal

De teksten zijn nog steeds Nederlandstalig en vertellen vaak een verhaal. “Ik vind het leuk als er een boodschap in zit. Ik houd daarom ook veel van die powervrouwmuziek. Bijvoorbeeld Erykah Badu of Beyoncé. Dat type muziek is altijd Engelstalig. Dat was een van de redenen voor mij om in het Nederlands te zingen. Want dat bestaat hier eigenlijk niet. Maar je moedertaal komt wel veel directer binnen.” Of een onderwerp in een liedje nou naar is of positief Oes probeert er altijd levenskracht in te laten doorklinken. En dat is ook buiten haar muziek het geval. “Ik ben nu weer zwanger. Je hebt ook vrouwen die laten zich heel erg beperken door het moederschap. Maar ik breng mijn kind liever twee keer per week naar de naschoolse opvang zodat ik een hele dag iets kan doen waar ik heel erg blij van word, zodat ik lekkerder in mijn vel zit. Van zo’n moeder wordt een kind ook gelukkiger.”

Doorwerken

“Ik heb nu al een plan gemaakt met een van mijn producers wanneer we in de weken rondom de geboorte kunnen werken aan nieuwe muziek. Ik kan dan niet optreden, maar in de weekenden als mijn vriend thuis is met de baby zijn er wel momenten dat we kunnen werken.” “Voor mijn EP-release party op 22 februari in Simplon ben ik nu ook boekers van festivals aan het uitnodigen. In de late zomer en het voorjaar wil ik graag nog optreden. Ik heb even getwijfeld of ik eind mei nog op het podium zou kunnen staan. Maar dat is toch wat te tricky. Het zou toch wat zijn als mijn vliezen breken on stage. Hoewel, dat zou voor de publiciteit wel heel goed zou zijn, haha.”
Meer verhalen van Arjen J. Zijlstra

Auteur

Marc Jansen