Amanda Brouwers: podcasts, puppy’s en PodGront

GRONINGEN

In het kader van haar promotieonderzoek naar ondernemende journalistiek richtte Amanda Brouwers een productiehuis voor podcasts op: PodGront. “Met geluid kun je een hele wereld creëren, dat maakt een podcast voor mij zo krachtig.”

Door Arjen J. Zijlstra

Tussen ons in op de tafel staat een bijzonder uitziende, witte microfoon. “Dat zou je simpel gezegd een 3D-microfoon kunnen noemen,” zegt Amanda Brouwers (28). Ze laat een opname horen: elk geluid – roerend theelepeltje, gepraat, kwispelende hond – heeft een verbluffend aanwijsbare plek in de ruimte. “We hebben hem gisteren binnengekregen, dus we zijn er nog enorm mee aan het spelen en uitproberen.” Brouwers legt uit dat de microfoon bedoeld is om opnames te maken voor een interactieve audiotour op 4 en 5 mei in de binnenstad van Zwolle. Bij de tour, met als thema Tweede Wereldoorlog, zullen meerdere deelnemers onafhankelijk − maar wel interacterend met elkaar – zich een acteur wanen in een wereld vol raadsels. Dankzij de audio op hun koptelefoon. “We noemen dit geen podcast, maar het experimenteren met wat er allemaal mogelijk is met gesproken audio is iets wat heel goed past bij PodGront. Ik ben er heel enthousiast over.”

Puppy Podcast

Wat de vraag oproept: wat is wél een podcast? “Een omschrijving zou kunnen zijn: een audio-uitzending die je via een website of streamingdienst kunt beluisteren. Dat kan uiteenlopen van iemand die in zijn eentje iets vertelt tot een compleet hoorspel met complexe verhaallijnen. Met geluid kun je een hele wereld creëren, dat maakt zowel radio als een podcast voor mij zo krachtig” “Naast dat ik erg kan genieten van spannende verhalen hou ik vooral van podcasts waar je ook nog iets van opsteekt.” Een goede podcast kan volgens Brouwers echt hulp bieden als je meer wilt weten over een bepaald onderwerp. Dat was ook de achterliggende gedachte achter een podcast-serie die ze vorig jaar maakte: De Puppy Podcast. De luisteraar wordt daarin – tot in het asiel − meegenomen in het beslissingsproces van Brouwers en haar vriend, die overwegen een hond te nemen. “Wij hebben ons in deze serie kwetsbaar opgesteld zodat luisteraars daarvan kunnen leren.”

Zelf ervaren

Deze podcast was een van de eerste producties van PodGront. Een initiatief dat voortkomt uit het praktijkgerichte aspect van Brouwers promotieonderzoek naar ondernemerschap in de journalistiek. Dit onderzoek aan de letterenfaculteit Rijksuniversiteit Groningen doet ze vanuit een zogeheten auto-etnografisch perspectief. “Het houdt in dat je kennis verwerft over een bepaald onderwerp door hier in de praktijk zelf mee aan de slag te gaan. En alles wat je opvalt, schrijf je op. Elke dag, op een hele systematische manier. Een belangrijke gedachte hierbij is dat je deze kennis alleen kunt verkrijgen door het zelf te ervaren. Aangezien ik onderzoek doe naar ondernemende journalistiek, hield dat dus in dat ik zelf een journalistieke onderneming moest beginnen.”

Dieper

“Tijdens mijn master Journalistiek kwam ik erachter dat ik vooral heel graag de tijd neem om diepgaand op een onderwerp te reflecteren en dat het vluchtige minder bij me past. Ik heb onder meer stageg elopen bij NOS op 3, waar ik korte reportages maakte. Ik heb daar heel erg veel geleerd, maar net als bij redactiewerk dat ik deed voor een Radio 1 programma en 112-berichtjes die ik een tijd maakte voor Dagblad van het Noorden werd ik er niet blij van.” De kans om assistent in opleiding te worden, en dus wél wat langer bij een onderwerp stil te kunnen staan, greep Brouwers dan ook met beide handen aan. Wat betreft het opzetten van een onderneming binnen de journalistiek kreeg ze al snel het idee voor een productiehuis dat podcasts produceert en podcastmakers ondersteunt in het maken ervan. Want podcasts liggen in het verlengde van haar liefde voor radio – ze presenteerde verschillende OOG Radioprogramma’s – en het medium leent zich bij uitstek voor een verdiepende blik.

Waarde

“Ons criterium bij PodGront is dat een podcast waarde moet hebben. We zijn meteen al afgestapt van het idee dat we keiharde journalistiek moeten maken. We zijn ook aan het ontdekken wat er allemaal mogelijk is. Want een idee voor een creatieve podcast kan daarna ook in de journalistiek gebruikt worden.” “Als mensen plannen hebben voor een podcast of een podcast willen maken en onze hulp nodig hebben, dan zijn ze van harte welkom om een mailtje te sturen naar info@podgront.nl. Ik vind dat heel erg leuk. Zelfs al blijft het bij een keertje sparren over een idee.” Dat is overigens kosteloos. “We denken na over een verdienmodel waarbij mensen voor een heel klein jaarlijks bedrag een abonnement kunnen nemen.”

Lol

Wel is het soms even slikken als een vakkundig gemaakte podcast niet veel luisteraars trekt. “In het kader van mijn onderzoek moet ik er ook op reflecteren. Dat is soms best confronterend. Gemiddeld zitten we op vijftig luisteraars per aflevering. Dat is niks. Alleen ergens kan ik er toch ook wel tevreden mee zijn als ik bedenk dat vijftig mensen lol hebben gehad van die podcast.” En er is in ieder geval één luisteraar die nooit wijkt van haar zijde en zijn oren blijft spitsen bij ‘his master’s voice’. “Hé Thomas, kijk niet zo met die vragende ogen! Daar kan ik niet tegen. We gaan zo een wandeling maken.”
Meer verhalen van Arjen J. Zijlstra

Auteur

Marc Jansen