Schepper van vrolijke werelden

GRONINGEN

Illustrator Angélique Boter maakt illustraties, muurschilderingen en schilderijen. “Bijna al mijn werk ziet eruit alsof er een verhaal bij hoort. Ik voel me daarom vooral een illustrator.”

Door Arjen J. Zijlstra Een muur is een muur. Maar met een geslaagde muurschildering is het ook een venster op een andere wereld. “Eentje die ik nu bijna af heb, is in de hal bij KDV De Kleine Held en BSO de Jonge Held, waar ik naast mijn werk als illustrator een paar dagen per week werk als creatief leidster bij de BSO. Het is een schildering van een grote boom, met onderin een holletje. De kinderen hebben nu al de neiging erin te kruipen.” “Het is zo leuk om die reacties te horen. De één had al een uil gezien in dat holletje en de ander een kabouter en weer een ander een koe. Met zo’n muurschildering neem ik ze een stukje mee in de verbeelding, maar ze gaan er zelf mee verder in hun eigen fantasie.” Net als bij meer uitgebreide werken met allerlei karakters en (fantasie)dieren, bedenk je als kijker haast automatisch een verhaal bij de boom. En dat is kenmerkend voor de stijl van Boter. “Toen ik jaren terug de opleiding tot tekendocent volgde, kwam mijn illustratieve stijl al naar voren. Het is lastig uit te leggen waar het precies in zit, maar bijna al mijn werk ziet eruit alsof er een verhaal bij hoort. Ik voel me daarom vooral een illustrator.”

Illustraties

Na het voltooien van de opleiding tot tekendocent ging Boter naar Academie Minerva. Daar studeerde ze af in de richting Illustratie. Tijdens ons gesprek duikelt ze haar afstudeerproject op uit haar atelier, een boekje met illustraties bij ‘Erik of Het klein insectenboek’. Het zijn pentekeningen die qua stijl doen denken aan Peter van Straaten. Door het gebrek aan kleur lijken ze door een heel ander persoon te zijn gemaakt. “Van binnen ben ik altijd kleurrijk geweest, maar dat kwam er niet altijd uit. Nu is mijn werk véél kleurrijker. Tekenen en schilderen is mijn manier van vertellen.” Door de bijzondere figuren in vaak kleurrijke omgevingen en karakters die zo uit een prentenboek lijken gestapt, associëren veel mensen het werk van Boter met kunst voor kinderen. “Maar het meeste wat ik maak is ook voor volwassenen. Ik vind het leuk dat je net opmerkte dat bijvoorbeeld in dat werk met die twee figuurtjes voor een bos je er tegelijk ook een mysterieus woud in ziet, wat ook weer bepaalde associaties omhoog kan brengen.”

Blijer

“Ik vind het lastig dat bij elk werk precies te benoemen en het is voor iedereen ook weer anders. Maar er zitten vaak meer lagen in die een kind er niet uithaalt. Overigens vind ik de leukste feedback als mensen zeggen dat ze er blij van worden. Ik vind het fijn als mijn werk de wereld een beetje blijer kan maken.” De wereld een beetje blijer maken was ook de gedachte achter een ludiek idee dat Boter en haar buurvrouw bekokstoofden: het kastje van Sinterklaas. “Bij ons voor de deur zetten we tussen 1 en 5 december altijd een kastje met daarin een aantal pakjes. Gewoon dingen uit ons huis die we inpakken, eventueel met een gedichtje erbij. Iedereen die wil mag een cadeautje komen ruilen.” “We flyeren dan hier in de buurt om er bekendheid aan te geven en hopen dat zoveel mogelijk mensen het idee overnemen. Inmiddels doen we het voor het zevende jaar en er wordt veel geruild. Het gaat helemaal nergens over en het kastje valt inmiddels uit elkaar van ellende, maar we hebben er de grootste lol om. Daar gaat het om. Zo simpel kan het zijn om iets leuks te creëren.”

Aandacht

“Nee, ik heb nog geen door mezelf geïllustreerde boekjes in het kastje gedaan. Het zou inderdaad een idee zijn om mijn werk onder de aandacht te brengen, haha. Het illustreren van boeken is wel iets wat ik nog meer zou willen doen.” Van een stapeltje boekjes die Boter illustreerde, haalt ze een leerboekje tevoorschijn dat ze voor uitgeverij Noordhoff maakte. “Neem nou dit plaatje van een negentiende-eeuws klaslokaal. De kleding en inrichting moeten helemaal kloppen. Werken binnen bepaalde kaders is een uitdaging waar ik ook enorm van geniet.” “Maar ook als ik iets dergelijks in opdracht maak, blijft er altijd wel iets van mij in zitten. Ik heb bijvoorbeeld ook meerdere malen een muurschildering van de Martinitoren gemaakt. Die geef ik dan behoorlijk realistisch weer, maar ik gebruik wel mijn eigen kleurenpalet. Ik doe het op mijn eigen herkenbare manier.”

Oefening

In haar vrije werk kan Boter nog meer de teugels laten vieren. “Maar ook daar moet het wel overtuigend zijn. Zelfs als je een fantasiebeest schildert moet je rekening houden met bepaalde verhoudingen. Als oefening maak ik daarom ook nog regelmatig schetsen, getekend naar de waarneming. Ik modelteken bijvoorbeeld elke week samen met een groep kunstenaars. Illustreren op mijn eigen wijze blijft altijd het hoofddoel, maar die realistische schetsen die ik maak zitten wel als basis onder die fantasiewereld.” “In die wereld is alles mogelijk. Alleen is het niet zo dat ik de behoefte voel om erin te verdwijnen. Ik sta met beide benen op de grond. Het is heerlijk om van daaruit toegang te hebben tot die andere wereld en anderen daarin mee te kunnen nemen.”

Auteur

Redactie