Positieve cijfers voor toeristisch Groningen

GRONINGEN

Groningen doet het goed op toeristisch gebied. Verschillende musea en culturele instellingen zagen vorig jaar een stijging in hun bezoekersaantallen.

Dat Groningen in trek is, merkt ook de VVV-winkel op de Grote Markt. De winkel handhaaft haar positie als derde VVV van Nederland en de Martinitoren werd maar liefst 70.500 keer beklommen. Ook Marketing Groningen ziet de positieve trend terug in een recordaantal bezoekers op de toeristische websites. Het Groninger Museum rapporteert voor 2017 in totaal 213.200 bezoekers en heeft daarmee voor het derde jaar op rij een bezoekersaantal van boven de 200.000. Grote trekpleister in 2017 was de tentoonstelling Rodin - Genius at work. Het Noordelijk Scheepvaartmuseum heeft in 2017 in totaal 38.757 bezoekers getrokken. Dit zijn er bijna 3.000 meer dan in het jaar ervoor. Het museum trok veel publiek met onder andere de tentoonstellingen Land van Belofte, De Pelgrim en de dame, Noorderhaven Gezichten en Koffie, vers(ch) gebrand! Marketing Groningen ziet de positieve trend niet alleen in de fysieke, maar ook in online bezoekers. Op de toeristische websites van Marketing Groningen, zoals toerisme.groningen.nl en de internationaal gerichte visitgroningen.com, is een sterke groei gemeten. De websites trokken ruim 366.000 bezoekers meer dan vorig jaar en bereikten daarmee een recordaantal van 2,1 miljoen unieke nationale en internationale bezoekers.


Auteur

Redacteur