Tijdelijke winkels in oude pand van V&D

Groningen

GRONINGEN - Het voormalige V&D- en Topshelf-pand in Groningen wordt een pop-up mall, ofwel een complex voor tijdelijke winkels, aldus het Dagblad van het Noorden.

GRONINGEN - Het voormalige V&D- en Topshelf-pand in Groningen wordt een pop-up mall, ofwel een complex voor tijdelijke winkels, aldus het Dagblad van het Noorden.
Vastgoed-ontwikkelaar Ralph Steenbergen uit Groningen (Human Real Estate en NESK) is de bedenker van dit idee en krijgt een half jaar de tijd van de pandeigenaar om zijn idee uit te werken. Steenbergen wil zo snel mogelijk het complex openen, misschien al binnen twee weken. ,,Want op Koningsdag (27 april) wil ik een zo mooi mogelijk winkelcentrum tonen’’, zegt hij, ,,en stiekem hoop ik natuurlijk dat Maxima even binnenstapt.’’ Kleine winkeliers op een A-lokatie Hij had al vaker naar een invulling voor het voormalige V&D-pand gekeken en vond die in een ‘pop-up mall’. ,,Een tijdelijk winkelcentrum, dat bemand wordt door een mix van grote en kleine winkeliers uit de stad Groningen. De kracht van tijdelijkheid is dat het ook kleine winkeliers eens de kans biedt om op een A1-locatie te ondernemen’’, vindt Steenbergen. Hij hoopt daarmee de Grote Markt en het pand weer betekenis te geven. Rond de voormalige V&D is een dode hoek aan het ontstaan. Passantentellingen maakten hem duidelijk dat de hoek Grote Markt-Oude Ebbingestraat ‘niet meer functioneert’. Steenbergen: ,,Voor H&M loopt nog heel veel publiek, maar bij nummer 21 is het een stuk minder.’’ Lastig winkelen op hogere verdiepingen Dat beeld past overigens bij de dynamiek van de binnenstad. Publiekstromen veranderen regelmatig. ,,Maar met een goede invulling van nummer 21 kun je weer een waanzinnig mooi rondje erbij trekken’’, vindt Steenbergen. Steenbergen krijgt een half jaar de tijd om iets van het pand te maken. Als de eigenaar een andere bestemming vindt dan de pop-up mall dan duurt het toch minimaal een half jaar om alles rond te maken. ,,Als het loopt, krijg ik misschien wel meer tijd’’, zegt Steenbergen. Hij tekent wel aan dat winkelen op een hogere verdieping dan de eerste tegenwoordig lastig is. Glitter en glamour Het pand moet straks gezellig en toegankelijk worden. Topshelf sloot wat dat betreft niet aan bij Groningen, vindt Steenbergen. Groningen is geen stad voor winkels die te hoog over vliegen, stelt hij. ,,We genieten hier nu eenmaal meer van normale dingen dan van glitter en glamour.’’ Hij hoopt een Noorderzon-sfeer in het pand te scheppen. Met bedrijven die passen bij het publiek. ,,Een lokale potpourri’’, noemt hij het. Ze kunnen er tijdelijk experimenteren met producten en diensten, als ze dat willen. ,,Ze kunnen voor bijvoorbeeld twee maanden iets testen, zodat ze hun producten of diensten beter kunnen maken aan de hand van de reacties’’, oppert hij. ,,Het zou een soort living retaillab kunnen worden.’’ Big Building Hier komt de achtergrond van Steenbergen om de hoek kijken. Hij is een van de mede-oprichters van de broedplaats voor start-ups, The Big Building (700 bewoners). Ook daarin was aanvankelijk een permanent veranderende winkelstraat gepland van bedrijven die nieuwe technologieën exsploiteerden. Dat voornemen liep stuk op vergunningen en bestemmingsplannen. Steenbergen heeft sinds een week zekerheid over het pand aan de Grote Markt. De reacties zijn positief, zegt hij. Hij heeft nog maar beperkt acquisitie kunnen plegen, maar de interesse is groot. ,,Wie het eerst komt, het eerst maalt’’, zegt hij, ,,maar ik let wel op een evenwichtige samenstelling van branches.’’