Groningen Airport Eelde: capaciteitsprobleem Schiphol Group vraagt om landelijke oplossing

GRONINGEN

Terwijl de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam aan hun capaciteitsgrenzen zitten, is er op Groningen Airport Eelde nog ruimte.

De luchthaven van het Noorden vindt dat de luchtvaartcapaciteit vanuit Nederland als geheel moet worden bekeken. Een betere verdeling van het luchtverkeer over alle landelijke luchthavens lost een deel van het capaciteitsprobleem van Schiphol op. Bovendien heeft een betere verdeling ook bijkomende voordelen: de druk op het wegennet rondom de Randstad neemt af.

Veel noorderlingen reizen via Schiphol

In Noord-Nederland wonen ongeveer 1,7 miljoen mensen, die momenteel samen goed zijn voor ruim 2,7 miljoen passagiersbewegingen per jaar. Nu reizen er dagelijks iedere dag gemiddeld 5.000 mensen vanuit Noord-Nederland van of naar Schiphol.

Stijgende vraag en noordelijk aanbod

De vraag naar capaciteit blijft de komende jaren groeien. Groningen Airport Eelde kan zonder aanpassingen van het luchtruim of het luchthavenbesluit circa 7500 vliegbewegingen extra afhandelen. Dit is 75% van de het maximaal aantal vluchten dat is toegestaan voor het toekomstige Lelystad Airport.

Door de goede bereikbaarheid van Groningen Airport Eelde, het dichtbij en goedkoop parkeren, de korte inchecktijden en korte wachttijden profiteert ook de reiziger vanuit andere delen van Nederland, bijvoorbeeld Zwolle, Deventer, Apeldoorn of Hengelo van een kortere totale reistijd. Maar ook steeds vaker ziet de luchthaven passagiers die van verder weg zoals Noord-Holland of de Flevopolder via Groningen Airport Eelde reizen.