Stichting Beringer Hazewinkel en Groninger Museum continueren samenwerking

GRONINGEN

De succesvolle samenwerking tussen de Stichting Beringer Hazewinkel en het Groninger Museum krijgt een vervolg.

Dankzij de stichting kon er een groot aantal tentoonstellingen gerealiseerd worden, waaronder de onlangs door Koning Willem-Alexander geopende tentoonstelling Avant-garde in Groningen. De Ploeg 1918-1928 waarvan de Stichting Beringer Hazewinkel hoofdbegunstiger is.

De Stichting Beringer Hazewinkel steunt het Groninger Museum al vele jaren. Uit de samenwerking ontstonden het Ploegpaviljoen en het prentenkabinet in het museum. Ook zijn veel tentoonstellingen mede mogelijk gemaakt door de stichting.

Sinds 2015 ondersteunt de Stichting Beringer Hazewinkel de door het Groninger Museum in het leven geroepen functie van Conservator in Opleiding. Recent afgestudeerde kunsthistorici van de Rijksuniversiteit Groningen krijgen een contract voor twee jaar om in het Groninger Museum werkervaring op te doen en eigen projecten te realiseren. Deze functie is eenmalig en uniek binnen de Nederlandse museumwereld. Suzanne Rus was in 2015 de eerste Stichting Beringer Hazewinkel Conservator in Opleiding. In 2017 is zij opgevolgd door Julia Dijkstra.

Zowel de Stichting Beringer Hazewinkel als het Groninger Museum zijn blij dat zij door deze samenwerking tegemoet komen aan de wens van de Sectoradvies van de Raad voor Cultuur. De Raad voor Cultuur schreef in zijn recent gepubliceerde aanbeveling: „Zorg voor goede kennisborging en kennisoverdracht aan nieuwe generaties conservatoren“ en „creëer meer opleidingsplekken voor jonge conservatoren en stagiairs.“ Andreas Blühm: “De Raad van Cultuur noemt zijn sectoradvies Musea ‘In wankel evenwicht’. Het is goed om te weten dat de relatie met de Stichting Beringer Hazewinkel het wankelen vermindert en het evenwicht versterkt.”

In de toekomst wordt de samenwerking gecontinueerd en geïntensiveerd. Franck Smit: “De Stichting ondersteunt het Groninger Museum bij projecten die een hoogwaardig en duurzaam karakter hebben. Het programma voor conservatoren in opleiding past uitstekend in onze samenwerking. Het is een investering voor de langere termijn in museale talentontwikkeling en innovatie.”