Staking openbaar vervoer gaat woensdag door

GRONINGEN

Na CNV heeft ook FNV bekend gemaakt dat de staking in het openbaar vervoer start op woensdag 27 juni.

De werkgevers zijn furieus. Fred Kagie, voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV): ‘We hebben ons de afgelopen dagen enorm ingespannen om de bonden verder tegemoet te komen. We hebben concrete voorstellen gedaan en tijd gevraagd om deze door te rekenen. Dat is nu weer niet goed. Nu krijgen onze reizigers de volgende staking voor hun kiezen. In een week van hertentamens en grote evenementen zoals de TT in Assen’. De werkgevers gaan sowieso zelf verder met hun plannen om regionaal maatwerk te leveren om de werkdruk te verlichten in de diensten waar dat nodig is.

De werkgevers zijn verbijsterd over de houding van de bonden en het verloop van de onderhandelingen. Kagie: ‘Er is een stroming binnen de vakbond die geen deal lijkt te willen. We hebben een intern vakbondsbericht waaruit blijkt dat het uitstel van twee dagen er alleen maar is gekomen om de media en het publiek te beïnvloeden. Er staat onder andere in: ‘(…) als we tegen de pers zeggen dat we die 2 dagen nodig hebben om een allerlaatste kans te benutten om een staking te voorkomen, scoren we weer een extra puntje bij het publiek (…)’

Intimidatie Ook de houding van vakbonden binnen de OV-bedrijven wekt de woede van de werkgevers. Kagie: ‘We hebben berichten in ons bezit gekregen waarin vakbondsbestuurders hun leden oproepen om werkwilligen te fotograferen en te filmen. Bij in ieder geval één van de OV bedrijven circuleert onder vakbondsleden een lijst van werkwillige collega’s, deze collega’s worden thuis opgebeld en bedreigd en op het werk genegeerd. Collega’s die bereid zijn te werken, worden op een agressieve manier aangesproken door de vakbond. De werkwillige chauffeurs verdienen wat mij betreft een extra groot applaus’, aldus Kagie.

Kagie vervolgt: ‘Wij moeten ons na dit bericht van weer een staking gaan bezinnen op onze structurele relatie met de vakbonden. We willen ook als werkgevers een toekomstbestendige sector met goede arbeidsvoorwaarden voor onze chauffeurs. Daar hebben we meerdere voorstellen voor gedaan. Maar we kunnen simpelweg niet tegemoet komen aan onbetaalbare eisen. De werkwijze van de FNV lijkt allemaal te gaan om interne ruzies en wie het laatste woord en de macht heeft. Dat gaat over de rug van onze reizigers en verziekt de sfeer in onze bedrijven.’

De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, Connexxion, EBS, Keolis Nederland en Qbuzz.