Bovenop de rem(!) in Coendersborg

GRONINGEN

Te hard rijden in woonwijken is een groot probleem in provincie en Stad. Dus ook in Coendersborg. Daarom komt Verkeerswijzer Groningen op bezoek voor een remwegdemonstratie.

Dat harde rijden blijkt uit harde cijfers van metingen, weet Arjan van der Zwaag teamleider Verkeerswijzer Groningen. Hij is deze vrijdagochtend aanwezig in de Thorbeckelaan en bereidt zich –met pennen en flyers in de hand- voor op de remwegdemonstratie welke Erik Post van Veilig Verkeer Nederland straks gaat uitvoeren. De demonstratie is opgezet samen met de gemeente en wijkcomité.

Ondertussen helpt Lidwien Reehuis van de Gemeente Groningen mee om de straat af te zetten met een hek en pilonnen. ‘Mmm, raar eigenlijk dat sommige automobilisten toch proberen de straat in te rijden langs de afzetting. Die is er toch niet voor niets,’ zegt ze verbaasd.

Nog voordat de Post in actie komt mevrouw van Rossum aangelopen. Ze is terug van de boodschappen en tilt haar tassen in de achterbak van haar auto, en weet hoe het zit: ‘Buurtbewoners weten allang dat er hard wordt gereden hier vlakbij op de Helperzoom. Ik kan het weten want woon er zelf. Maar hier aan Thorbeckelaan...? Nee toch?’ Toch is het zo, dat zeggen de cijfers.

Geen tijdwinst

Even later legt Post dat ook nog eens uit aan de aanwezige buurtbewoners. Verder dat overstekende voetgangers de snelheid in combinatie met lawaai -een motor die volle toeren draait- anders inschatten dan een stille moderne elektrisch-aangedreven wagen. En nog veel meer. Dat een luxe wagen of een oud karretje allebei dezelfde remweg hebben. Zwaar beladen of niet, maakt niet uit. ‘Wist je trouwens dat je met 50 of 30 km/u net zo snel aan andere kant van de stad bent? Tijdwinst heb je niet.’

Van der Zwaag weer: ‘Een demonstratie als deze is gericht op autorijders, dat is grootste groep weggebruikers. Bewustwording is het doel. Dat snelheid geen optie is in je eigen woonomgeving of die van een ander.’ Van der Zwaag gaat trouwens nog even door met kengetallen. Bijvoorbeeld het verschil van de remweg in meters bij 30 of 50 km/uur. ‘Bij een droogwegdek is dat 13 meter. Een aanrijding met 30 km/u is voor een voetganger vergelijkbaar met een val van de eerste verdieping van een flatgebouw. Zo’n ongeluk kost 10% van de voetgangers het leven. Bij 50 km/u komt de klap overeen met een val van drie hoog. De helft van de voetgangers overleeft dat niet.’

Noodstop van een seconde

Post stapt inmiddels in de demonstratiewagen –een gewone middenklasser- en maakt zich klaar. Eerst een flink stuk achteruit en dan de voet stevig op het gaspedaal. De beweging van gaspedaal naar rem bij een noodstop duurt een seconde. Een allesbepalende seconde tussen ongeval of niet. Nit veel later komt Post met gierende remmen tot stilstand en duikt met de voorbumper van de wagen over de pilonnen.

Marcel Bekkers uit de Nolenslaan staat samen met echtgenote en zoon met interesse te kijken. Zijn eerste spontane reactie is een verzoek aan de gemeente om snel verkeersdrempels aan te leggen. ‘Ben verbaasd hoe lang de remweg eigenlijk is in een straat als deze’, blijft hem het meest bij. ‘Die 30km/u die je maximaal mag rijden wordt vaak genegeerd. Ook bij mij in straat. Breng mijn kinderen door de Thorbeckelaan naar school. Tsja...’ Bekkers is ook automobilist, en is eerlijk met toegeven dat hij het gaspedaal soms ook te diep induwt. ‘Stom eigenlijk. Ik ken deze weg goed en dat is denk ik juist de valkuil want de vaart zit er dan al snel in. Dat is niet zonder risico besef ik me nu.’

Verkeerswijzer Groningen is een initiatief van de gezamenlijke overheden in de provincie Groningen. Ook een keer een remwegdemonstratie organiseren of bijwonen? Kijk op de website van Verkeerwijzer Groningen.


Auteur

Albert-Jan Garama