Cao-resultaat openbaar vervoer: chauffeurs gaan weer rijden

GRONINGEN

Vakbonden en werkgevers hebben vanavond, na intensieve onderhandelingen dit weekend, tóch nog een resultaat bereikt over een cao voor 2,5 jaar voor de 12.000 werknemers in het openbaar vervoer. Daarmee zijn de aangekondigde stakingen in ieder geval voorlopig van de baan.

“We zijn opgelucht dat we eindelijk een positief resultaat kunnen melden”, zegt onderhandelaar Hanane Chikhi van CNV Vakmensen. “De werkgevers hebben het CNV-voorstel geaccepteerd, met concrete afspraken over het aanpakken van de werkdruk. Daarnaast ziet ook de loonsverhoging er goed uit. We gaan dit resultaat nu voorleggen aan de leden. Dat betekent voorlopig een einde aan de stakingen, vanaf morgen rijdt alles weer normaal.”

Aanpak werkdruk

Tijdens de onderhandelingen heeft CNV Vakmensen eerder al een voorstel op tafel gelegd over het aanpakken van de werkdruk. Dat voorstel hebben de werkgevers nu grotendeels geaccepteerd en zal in de roosters worden verwerkt. Het betekent dat in ieder dienstdeel een reële mogelijkheid moeten krijgen voor een onderbreking. Concreet: minimaal 82,5% van alle diensten in iedere roulering moet binnen 2,5 arbeidstijd een onderbreking bevatten; en maximaal 17,5% van alle diensten in ieder roulering moet binnen 3 uur arbeidstijd een onderbreking bevatten. “Het is een duidelijke en controleerbare verbetering in de pauzes van chauffeurs, daar zijn we zeer tevreden over”, zegt Chikhi.

Loon

De cao geldt voor 2,5 jaar, van 1 januari 2018 tot 1 juli 2020. Tijdens de looptijd gaan de lonen met 7,5% omhoog, als volgt verdeeld:

· 2,5% per 1 augustus 2018. Deze loonsverhoging krijgen de werknemers in euro’s, in de vorm van een verhoging van de loonschalen

· 1,5% per 1 januari 2019

· 2% per 1 augustus 2019

· 1,5% per 1 januari 2020

Verder krijgen de werknemers nog 2 keer een eenmalige uitkering, van in totaal 650 euro bruto (550 euro per 1 augustus 2018 en nog eens 100 euro per 31 december 2019, in de vorm van een eenmalige verhoging van de eindejaarsuitkering.

Doorgeslagen marktwerking

Het cao-conflict heeft volgens Chikhi eens te meer duidelijk gemaakt hoezeer de marktwerking in het openbaar vervoer is doorgeslagen. “Ook de werkgevers erkennen dat de marktwerking te ver is doorgeschoten. Dit gaat ten kosten van bedrijven, werknemers en uiteindelijk ook van reizigers. Bij aanbestedingen draait het vooral om geld. Alle lucht en ruimte wordt uit de roosters geperst, tijd voor een normale pauze is er vaak niet meer. Je ziet wat ervan komt, de werknemers pikken dit gewoon niet. Hier moeten we met elkaar echt mee aan de slag, ook richting politiek en opdrachtgevers. De marktwerking heeft gefaald en is echt aan herziening toe.”

Leden

De onderhandelaar van CNV Vakmensen bespreekt het cao-resultaat zo snel met de cao-commissie, die uit CNV-kaderleden bestaat. Daarna wordt het voorgelegd aan de leden.