‘Toekomst Groningse Eurosonic Noorderslag ziet er rooskleurig uit’

GRONINGEN

Ondanks de moordende concurrentie ontwikkelt het imago van het Groningse Eurosonic Noorderslag zich positief.

Het showcasefestival behoort tot de selectie van Nederlandse evenementen met een nationale merkstatus. Gezien de forse stijging van de reputatie van het vierdaagse muziekfestival (+16% sinds 2016) is het waarschijnlijk dat dit evenement in de komende jaren een verdere bezoekersgroei gaat beleven. Dit blijkt uit het tweejaarlijkse Evenementen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. In de lijst met populairste evenementen bezet de TT Assen de tiende plaats, gevolgd door het NK Schaatsen in Heerenveen. Terschelling is na Deventer de meest aantrekkelijke evenementenlocatie.

Het onderliggende onderzoeksmodel BrandAlchemy™ is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Voor het onderzoek zijn 1.600 respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden Nederlandse evenementen onderzocht. Daarna is voor de 50 spontaan bekendste evenementen op 40 factoren navraag gedaan naar merkkracht, imago, bezoek(intentie) en groeiverwachting.

‘Eurosonic Noorderslag heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van een sterk regionaal merk tot een nationaal topmerk’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Het is het enige Groningse evenement met een nationale uitstraling, naast het Bevrijdingsfestival dat ook in alle andere provincies wordt georganiseerd. Dankzij de spectaculaire merkgroei in de afgelopen twee jaar kan het festival zijn positie verder versterken en flink groeien in bezoekersaantal.’