‘Dingen laten zien die raken aan het gewone leven’

GRONINGEN

Er zijn genoeg gewone Groningers die mooie dingen doen. Op Instagram zijn ze actief en de Gezinsbode laat ze aan het woord. In de tweede aflevering: modeblogger Elma van Keulen.

Door Vincent Trechsel

De nu 36-jarige Elma begon jaren terug met een modeblog. Schrijven over de nieuwste outfits en die vervolgens laten zien aan het steeds groter wordende publiek. De blog verscheen op haar site, al bleek later Instagram het ideale platform. Bijna 31.000 mensen volgen haar inmiddels. Haar volgers willen weten wat ze draagt en wat haar mening is over bepaalde kleding. Sommige mensen genieten gewoon van haar ‘perfecte plaatjes’, die niet altijd één op één overeenkomen met de werkelijkheid. “Maar dat willen de mensen ook niet zien, joh.” Een gesprek.

Wat willen de mensen dan wel zien?

“Het perfecte plaatje, natuurlijk. Het is niet de bedoeling iets te laten zien, exact zoals het is. Je creëert een soort droomwereld, die niet altijd iets met de realiteit te maken heeft.”

Wat raar.

“Welnee, dat is niet raar. Ik laat foto’s zien op inspirerende plekken in de stad. De uitdaging is om daar een interessante scene neer te zetten. Dat prikkelt mensen. Ze vinden de foto leuk of herkennen dat deel van de stad. Ik kan ook een outfit dragen en voor een witte muur gaan staan, maar zo’n foto inspireert niet.”

Zit wat in.

“Neem een foto van een model in een magazine. Die meiden worden ’s ochtends ook niet zo wakker. Er is veel voor nodig om een foto te laten spreken. De foto moet knallen. Dat heeft effect op de mensen, al moet je de echtheid ook willen laten zien.”

En dat doe je wel?

“Jazeker. Dat is ook leuk. De droomwereld enerzijds en de totstandkoming van een foto anderzijds. Dat contrast maakt je dan echt.”

En die mensen die met liefdesverklaringen op je foto’s reageren?

“Haha, ja dat zijn mensen uit het buitenland. Ik zie het maar als een uiting van waardering. Dat ze het leuk vinden wat ik doe.”

Je hebt bijna 31.000 volgers. Betekent dit dat je van Instagram kan leven?

“Ik word benaderd door merken, of ik een bepaald merk wil promoten. Daarvoor krijg ik geld. Zo werkt dat. Ik krijg dus kleding opgestuurd en word eigenlijk zelf een merk. Maar ervan leven kan ik niet, al hoop ik dat wel ooit te kunnen.”

Waarom volg jij mensen?

“Ik volg mensen om hun inspirerende foto’s. Ook zij hebben de perfecte plaatjes en die zijn toch het leukst om naar te kijken. Het is misschien niet helemaal echt, maar mensen vinden het mooi. Ik maak bijvoorbeeld foto’s met mijn kinderen. We kunnen gewoon gezellig met elkaar op de bank gaan zitten, waar dan een leuke familiefoto van wordt gemaakt. Maar op zulke gewone foto’s zitten de mensen niet te wachten. Daarvoor word je echt niet gevolgd door dertigduizend mensen. Of denk jij van wel?”

Ik begin het in te zien.

“Je creëert een droomwerkelijkheid, maar wel in een normale omgeving. Ik zie het zelfs als kunst. Dingen laten zien die raken aan het gewone leven, maar toch heel beeldend gebracht.”

Mooi gezegd. Wie maakt die foto’s trouwens?

“Die worden gemaakt door fotografen die ik via Instagram heb leren kennen. Iedere week pakken we een paar momenten. Bij de gesponsorde producten bedenk ik een concept. Laatst ontving ik een roze badpak. Hier in de straat zie ik een camper uit de jaren ’80. Dan wil ik bij die camper een foto in badpak laten maken. De foto moet dat 80’s-gevoel uitstralen. Dat creatieve proces is erg leuk.”

En als zo’n foto dan minder likes krijgt dan verwacht?

“Dat is balen. Likes zijn belangrijk, heel simpel. Zeker ook voor nieuwe samenwerkingen. Het heeft alles met populariteit en bereik te maken. Al hangt dat tegenwoordig niet altijd meer van de kwaliteit af. Instagram (en Facebook, red.) bepalen door algoritmes hoe vaak je foto wordt getoond. Op het goede moment posten is dus erg belangrijk.”

Er komt nogal wat bij kijken.

“Het kost inderdaad veel tijd voordat een foto is gepost. Instagram moet niet je hele leven overnemen, maar als je het serieus doet, vraagt dat wel wat van je. Ik hoor anderen vaak zeggen: ‘wat jij doet, wil ik ook wel’, maar mensen realiseren zich niet hoeveel tijd je moet investeren voordat je bijvoorbeeld een gratis bikini opgestuurd krijgt.

En wat doet de hoeveelheid likes met jou persoonlijk?

“Met mij persoonlijk niets, hoor. Ik kan ook goed tegen kritiek. Heel veel mensen vinden leuk wat ik doe, maar er zijn ook altijd mensen die het niet leuk vinden wat ik doe. En daar weer een gedeelte van mag dat ook graag ventileren. Gewoon niet op ingaan, want het hoort erbij. Hoe succesvoller je bent, hoe meer haat je krijgt.”

Klinkt als een droomwereld.

“Haha, hou maar op.”

Elma van Keulen is te volgen op https://www.instagram.com/elmavk/. Wil je ook deel uitmaken van deze serie, stuur dan een mailtje naar gezinsbode@ndcmediagroep.nl.