Restyling Martinitoren

GRONINGEN

Met ruim 70 duizend bezoekers is de Martinitoren één van de populairste attracties in Groningen. Maar de moderne bezoeker van de toren heeft anno 2018 behoefte aan meer context bij zijn of haar klimervaring. Niet alleen klimmen en van het uitzicht genieten, maar ook iets te weten komen over het hoe, wat en waarom van de Martinitoren. Daarom kan de toren van binnen wel een restyling gebruiken. Marketing Groningen gaat, in samenwerking met de gemeente Groningen, de Martinitoren herinrichten, met respect voor haar historische waarde. De bezoeker treedt straks een indrukwekkende ‘experience’ binnen dat het verhaal van de Martinitoren vertelt. De beklimming van de toren wordt een tocht van ontdekken, verwonderen, ervaren, leren en verbeelden. Eén van de meest spectaculaire onderdelen van de restyling wordt gefinancierd door middel van crowdfunding: een 'filmzaal' op 45 meter hoogte. Hier komt een panoramascherm te hangen die bezoekers meevoert door de roemruchte geschiedenis van de Martinitoren. Crowdfunden betekent letterlijk: iets laten financieren door de massa (de crowd). Alle kleine beetjes helpen en donaties kunnen al gedaan worden vanaf euro 10. Om het doneren extra aan te moedigen, zijn een aantal leuke acties georganiseerd. Zo is er voor euro 15 een bootcamp op de toren, concerten euro 50 of een diner vanaf euro 150 achter de wijzerplaat. Doneren kan op www.demartinitoren herboren.nl. Tot en met 14 augustus is er de tijd om met elkaar het beoogde bedrag van euro 50.000 op te halen.