Instaserie: Ondernemend naar goud

GRONINGEN

Er zijn genoeg gewone Groningers die mooie dingen doen. Op Instagram zijn ze actief en de Gezinsbode laat ze aan het woord. In de zevende aflevering: internetondernemer Marlou Volkerink.

Door Vincent Trechsel

Marlou (31) benaderen voor een interview is lastig. Dat wil zeggen: dat gaat niet rechtstreeks. Nee, je komt in contact met Lianne. Haar virtueel assistent, die onder meer perscontact op zich neemt. Het hebben van een virtueel assistent doet het niet alleen goed op verjaardagen, maar is voor bezige bij Marlou nodig ook. En dat had ze ruim zeven jaar geleden niet bedacht toen ze begon met een online modeblad.

Het opzetten van websites doet Marlou graag. Vroeger al, toen ze een jaar of twaalf was, had ze haar eerste site. Een profielsite. ‘Hoi, ik ben met Marlou en ik ben fan van de Vengaboys’, dat werk. Voor een vriendinnetje maakte ze graag tijdschriften, wilde ook altijd op een tijdschriftenredactie werken. Dat is dus een eigen online magazine geworden. Bloggen over mode. Eerst zelf en daarna ook met hulp van andere schrijvers. Het platform werd een hit en buigt maandelijks over zeventigduizend bezoekers. Naast betaalde content kwamen de inkomsten uit een webshop met kleding.

Bloed

Omdat Marlou geen geld had voor modellen besloot ze zelf voor de camera te gaan staan. Eigenlijk niks voor haar, want hoewel profileren haar in het bloed lijkt te zitten, houdt ze naar eigen zeggen helemaal niet zo van de voorgrond. Wel kreeg haar modesite daardoor een gezicht en werd er aan personal branding gedaan. Jezelf als merk presenteren dus. Het trok een ander soort publiek. Mensen die de site in de gaten hielden voor Marlou en niet meer voor de laatste modenieuwtjes. De Groningse hield een dagboek bij en liet zien hoe het er achter de scherm bij de Fashion Week aan toe gaat. Vonden de mensen leuk.

Marlou werd meer en meer een merk en startte onderwijl een site over fitgirls. Van die vrouwen die sterk letten op voeding en genoeg bewegingsuren. Mensen overtuigen van een gezonde en vrolijke levensstijl. Middels blogs, YouTube-filmpjes en e-books worden de volgers geïnspireerd. Waar Marlou eerst alles zelf deed, richt ze zich nu meer op de strategie van het bedrijf. Het schrijven van de content wordt immers door andere meiden gedaan. Vijftien stuks liefst.

VT Wonen

En dat inspireren lag Marlou wel. Ze noemt het leuk om anderen, zoals haar 11.600 Instagramvolgers, vanuit haar huis te inspireren. Dat huis trouwens, lijkt zo uit de VT Wonen geplukt, heeft daar zelfs in gestaan. De mode waarover ze schrijft, heeft voorzichtig plaatsgemaakt voor persoonlijke onderwerpen. En het delen van dat persoonlijke leven via Instagram levert bijzondere interactie op. Omdat Marlou zoveel deelt, krijgen haar volgers het gevoel haar te kennen. Ze zien Marlou immers dagelijks. Op straat wordt Marlou aangesproken dat ze haar kennen, omdat ze Marlou al heel lang volgen. Leuk natuurlijk, maar Marlou heeft geen idee met wie ze te maken heeft.

Toch noemt de onderneemster dat wel een voordeel van Instagram, die interactie. Blogs schrijven is alleen maar zenden, zonder niet al te veel feedback. Het helpt haar ook, dat ‘klantencontact’. Mensen zijn soms enkel benieuwd naar de vloer in haar huis, de plant naast de bank of een bepaalde outfit die ze draagt. Marlou wordt gezien als influencer, al vindt ze dat woord een beetje vies. Iemand met invloed dus.

Goud

De kost wordt verdiend met reclame op haar site, het schrijven van advertorials en bijvoorbeeld win-acties. Ze schrijft nu veel voor bedrijven. Content die voor zowel haar eigen site als dat van de klant te gebruiken zijn. Pearle, Ziengs en Zalando, om maar een paar namen te noemen. Daarnaast geeft Marlou ook nog trainingen ‘Instabranding’. Vrouwelijke ondernemers leren hoe je Insta kan inzetten voor personal branding.

Marlou blogt, had een webshop in kleding, schrijft boeken over ‘healthy en happy lifestyles’, inspireert op interieurgebied en geeft dus trainingen. Alles wat ze aanraakt lijkt in goud te veranderen, al werkt Marlou zich daarvoor wel een slag in de rondte. Of ze ’s nachts nog wel aan slapen toe komt. Dat wel. Dankzij digitale Lianne.

Marlou Volkerink is te volgen op https://www.instagram.com/marlouvolkerink. Wil je ook deel uitmaken van deze serie, stuur dan een mailtje naar gezinsbode@ndcmediagroep.nl.


Auteur

vincent.trechsel