“Toeristische initiatieven bundelen tot één sterk vrijetijdsmerk”

GRONINGEN

Economic Board Groningen (EBG) is opgericht om de economie in het aardbevingsgebied te stimuleren. Wat heeft toerisme hiermee te maken? We vroegen het aan Duco Schenk, programmamanager Toerisme bij EBG.

Waarom houdt EBG zich bezig met toerisme?

“We willen graag meer toeristen uit Nederland en ook het buitenland deze kant op krijgen. Dat is goed voor de economie in deze regio: meer gasten voor toeristische ondernemers en de bijbehorende bestedingen. Wanneer er meer bestedingen plaatsvinden kan dit uiteindelijk leiden tot meer werk in de toeristische sector. Ik zie veel kansen om het toeristisch aanbod van Noord- en Midden-Groningen beter onder de aandacht te brengen. Want het is hier prachtig en deze regio heeft ontzettend veel te bieden. Samen met de toeristische ondernemers bedenk ik hoe we deze regio nog beter op de kaart kunnen zetten als plek om je vrije tijd door te brengen.“

Waar bestaat het programma Toerisme uit?

“Toen ik in deze functie begon heb ik eerst de toeristische ondernemers opgezocht en een overzicht gemaakt van wat zij zoal te bieden hebben. Na diverse sessies met een aantal van hen kwam naar boven dat ze behoefte hadden aan advies op het gebied van marketing en communicatie. Ook gastvrijheid en het maken van een businessplan werden genoemd. Ik heb een aantal bijeenkomsten georganiseerd om elkaar te ontmoeten, te informeren en verder te helpen. Tijdens inspiratiesessies werd kennis gedeeld over de onderwerpen waarover de groep graag meer wilde weten.

Ik breng mensen en ideeën bij elkaar en zorg ervoor dat bekend is wat EBG kan betekenen in de vorm van geld en advies. Een aantal ondernemers heeft gebruik gemaakt van hulp bij het maken van een businessplan. Een mooi voorbeeld is de samenwerking van ondernemers bij het Schildmeer. Zij hebben gezamenlijk de nadruk gelegd op de watersport. In mijn rol is het belangrijk goed te luisteren naar de wensen en behoeften van de toeristische ondernemers en steeds samen te bedenken hoe we het verschil kunnen maken.”

Waar ben je op dit moment mee bezig?

“Tijdens een sessie samen met 10 toeristische ondernemers ontstond het idee van een digitale supermarkt voor toeristische diensten. De ondernemers willen graag de krachten bundelen en het vrijetijdsaanbod in de regio op één plek digitaal presenteren. Daarom zijn we bezig met het ontwikkelen van ‘Het Groningste van Groningen’. Dit wordt een website waarop diverse toeristische aanbieders zich gezamenlijk gaan profileren: verblijfsaccomodaties, horeca, attracties. Naast de plek en de dienst willen we de mensen erachter in beeld brengen, de ‘local guide’. Hiermee krijgt elke plek of dienst letterlijk een gezicht en spelen we in op de herkenbaarheid en een gevoel van gastvrijheid. Op dit moment zijn 35 toeristische ondernemers betrokken bij dit initiatief. In de toekomst kunnen meer ondernemers zich aansluiten. Voor de online campagne werken we nauw samen met Marketing Groningen.

Een ander project dat nu loopt is op het gebied van augmented reality. Er zijn veel plekken met historie, een verhaal. Deze verhalen willen we gaan vertellen. Samen met Viemr ontwikkelen we een app waarmee we laten zien wat er niet meer is. Met een kort verhaal in video, foto en tekst krijg je een indruk van wat er op een bepaalde plek is gebeurd. In Middelstum heeft bijvoorbeeld een grote borg gestaan. Als je naar die plek gaat kun je met behulp van de app op je smartphone zien hoe het er vroeger heeft uitgezien. En bij de Punt van Reide leer je meer over het verhaal van de verdronken dorpen, tijdens de watersnoodramp in 1717. Door te zien en ‘te ervaren’ wat er is geweest, kun je een locatie op een heel andere manier beleven. Een extra argument om deze kant op te komen.”

Wat betekent deze regio voor jou?

“Ik woon al lang dichtbij deze regio en kom al 25 jaar graag in Lauwersoog. Een van mijn favoriete plekken is de Noordkaap, het noordelijkste punt van het Nederlandse vaste land. Ook de tuinen van Verhildersum, de haven in Zoutkamp en Noordpolderzijl horen bij mijn top 10. En als je wat beweging wilt zien dan is Garnwerd erg leuk, met een terras aan het water, een brug, kinderen die in het water springen. En neem bijvoorbeeld de route van Lauwersoog naar Termunterzijl: je rijdt over knalgroene dijken, je ziet koolzaad, wierden en terpen. Een dagje in Noord-Groningen levert altijd mooie plaatjes op en achter veel plekken zit een verhaal. Ik denk dat veel Nederlanders half niet weten hoe mooi hun omgeving is en wat er allemaal te beleven is.”

EBG bestaat in principe tot eind 2020. Wat hoop je dan bereikt te hebben?

“EBG helpt de toeristische ondernemers op weg, met de bedoeling dat ze het uiteindelijk zelf doen. Ik hoop dat we over twee jaar iets hebben neergezet, waarmee we ons in toeristisch Europa kunnen profileren als unieke regio. Het is goed om te merken dat er veel enthousiasme is onder de toeristische ondernemers. Veel kleine initiatieven werken nu samen en bundelen de krachten. Als we dit zo voortzetten hebben we straks een sterk merk.”