Talent kan groeien en bloeien bij Noorderpoort

GRONINGEN

Talent. Iedereen heeft het in zich. En wanneer het talent te ruimte krijgt om te groeien en te bloeien, kunnen er hele mooie dingen gebeuren.

Maar wat is talent? Hoe herken je talent? En hoe zorg je ervoor dat iemand zijn of haar talent kan inzetten op een plek waar het talent het beste tot zijn recht komt?

Bij Noorderpoort wordt talentherkenning steeds belangrijker en het ROC is een aantal jaar geleden gestart met excellentie-onderwijs. ‘Op elk niveau heb je wel studenten zitten die voorop lopen,’ zegt docente Josefien Hilhorst – Laseur, ‘en juist voor die studenten die verder willen, die meer willen en kunnen, zijn onze excellentieprogramma bedoeld.’

Studenten die zich ergens in onderscheiden, die laten zien dat ze ergens heel erg goed in zijn, dat mag er steeds meer zijn bij Noorderpoort. En dat werpt haar vruchten af. Afgelopen jaar won excellente student Pascal du Pree, als uitblinker in zijn expertise, de Noorderpoort Jaarprijs. Pascal: ‘Ik hoop anderen te inspireren, dat iedereen leert om het beste uit zichzelf te halen.’ Deze topstudent is niet het enige succesverhaal dat voorgebracht wordt excellentie-onderwijs en actieve talentherkenning. Wat dacht je van Joey Venema, die afgelopen jaar goud won als Fietstechnicus bij de vakwedstrijden van Skills Heroes? En Nathalie Lubbers, studente Maatschappelijke Zorg bij Noorderpoort? Deze topstudente valt, dankzij excellentie-onderwijs, vandaag de dag nog steeds op dankzij haar drive, passie en vakmanschap.

Door talent op tijd te herkennen kunnen jongeren een pad bewandelen dat gekenmerkt wordt door ambitie en succes. De ontwikkeling van eigen persoonlijkheid en vakmanschap, is hierbij een mooi uitgangspunt. ‘Een excellentieprogramma, in welke vorm of maat dan ook, draagt er aan bij dat studenten sneller stappen gaan zetten in de toekomst,’ zegt docent Harold Tammeling, ‘dat zij ervaringen hebben opgedaan, waardoor zij aantrekkelijker zijn voor het bedrijfsleven. Dat ze meer lef hebben om dingen te doen.’ Talent zit overal. Je moet het alleen wel herkennen én het talent de ruimte geven om zich verder te ontwikkelen. En daar ligt een schone taak voor docenten en begeleiders. Daarom is Noorderpoort twee jaar geleden, in samenwerking met de Hanzehogeschool Groningen, gestart met de leergang A Teacher’s Road to Excellence. ‘We verwachten binnen excellentie-onderwijs dat studenten een stapje extra zetten, maar ook docenten moeten dat zeker doen,’ vindt docent Erik Kremer, een van de oud-deelnemers aan de leergang. Motivatie en enthousiasme van docenten is hierbij essentieel. Docente Lindy Schuman: ‘Ik denk dat wij meer zijn dan opleiders voor een vak. We maken ook een wezenlijk onderdeel uit van een belangrijke periode in de ontwikkeling van de studenten.’ Docente Ankeniete Wienen - Wijnalda vult aan: ‘We zijn als docent een spil in de samenleving. Ik geloof dat als ik aan de wieg kan staan van een stukje ontwikkeling van studenten, dat ik dan indirect de wereld een stukje mooier kan maken.’

Dat excellentie-onderwijs een vlucht maakt bij Noorderpoort, gaat niet ongemerkt voorbij. Afgelopen jaar verscheen Noorderpoort met een bijdrage in de denkhulp Word gewoon excellent! Zes mbo-scholen, waaronder Noorderpoort, hebben in 2017 deelgenomen aan een denktank. De input hiervan maakt geleerde lessen op het gebied van excellentie-onderwijs op een aantrekkelijke en beeldende manier toegankelijk.