'Graag laat ik mensen nadenken'

GRONINGEN

De animatiefilm 'Knuppel' van Reynaert Vosveld is vrijdag te zien op het Nederlands Film Festival in Utrecht. Het maken van deze film is een intensief proces.

Door Ingrid de Vries

Voor de 24-jarige Groninger filmmaker Reynaert Vosveld zijn het spannende dagen. Op het Nederlands Film Festival gaat zijn korte animatiefilm 'Knuppel' in première. Met deze film doet Reynaert mee in de Debuutcompetitie en hij kijkt ernaar uit. Hij is benieuwd hoe de bezoekers gaan reageren op zijn werk.

„Er bestaan films die al helemaal zijn ingevuld zijn en waar je gewoon naar kijkt," vertelt Reynaert, "maar als filmmaker wil ik graag echt iets zeggen. In plaats van ‘zo zit het’, wil ik het publiek aanzetten tot nadenken en oprechte reacties uitlokken”. In zijn afstudeerfilm 'Vlucht' voor de opleiding ArtEZ hogeschool voor de kunsten heeft hij een onderwerp verwerkt dat hem persoonlijk raakt. Deze film was twee jaar geleden te zien op het Nederlands Film Festival.

Drijfveer

‘Vlucht’ gaat over tijdverlies. Reynaert: "De hoofdpersoon doet ontzettend veel om zo lang mogelijk te kunnen genieten van een kopje koffie. Dat roept de vraag op: hoe ver moet je gaan om een mooi moment vast te houden?" Zijn nieuwste film ‘Knuppel’ heeft vooral een maatschappelijke drijfveer.

Knuppel is een kritische film, waarbij het thema niet moeilijk te raden is: hier speelt een politiewapenstok de hoofdrol. De motivatie om een film over dit onderwerp te maken werd vorig jaar aangewakkerd toen Reynaert een nieuwsitem op televisie zag over een nieuwe wapenstok voor politieagenten. „De politie is voor handhaving van de wet en bescherming van de burgers. Die nieuwe wapenstok vormt een tegenstelling, vind ik.”

Maatschappij

Reynaert dacht verder na over dit onderwerp en werd de basis voor Knuppel: een expressieve en absurdistische film. „Eigenlijk gaat Knuppel vooral over de vraag: ‘Wat gebeurt er eigenlijk in de maatschappij?’ Onlangs zag ik dat er wapenstokken in Farmsum werden ingezet tijdens een protest tegen de gaswinning. Dan wordt zo'n vraag opeens actueel.”

In iedere film verwerkt Reynaert gedachtegangen en gevoelens. Uiteindelijk komt alles bij elkaar: het totaalbeeld moet kloppen. Alles doet hij zelf, inclusief het maken van een storyboard. Scènes kunnen tussendoor veranderen of opnieuw worden gerangschikt. Animaties worden in 2D uitgetekend op een tekentablet: plaatje voor plaatje. Voor Knuppel maakt hij zo'n 12,5 beelden per seconde. Hoewel hij sommige tekeningen opnieuw kan gebruiken, gaat het om een grote hoeveelheid beelden die hij in totaal maakt. Teveel om uit te rekenen.

Geluid

Het geluid hoort alle beelden op de juiste manier te ondersteunen. Hiervoor gebruikt Reynaert vaak beschikbare geluidsfragmenten, maar hij neemt ook zelf geluiden op met houtblokken, fluitjes of belletjes. Hij wil veel doen met weinig dingen. Reynaert voegt toe: „Telkens kijk ik naar wat de film nodig heeft. Dat blijft veel werk, maar uiteindelijk maakt een film zichzelf. Als ik blij ben met wat ik maak, dan is het goed.”

Het resultaat van zijn inspanningen is op 28 september te bekijken op het Film Festival. Knuppel wordt dan vertoond aan een breed publiek. Na het festival blijft Reynaert in Groningen aan zijn toekomst werken. In een volgende film wil hij een combinatie maken van zijn persoonlijke beleving en een maatschappelijk onderwerp. „Natuurlijk speelt er in Utrecht van alles op filmgebied, maar hier moet ook meer gaan gebeuren”, zegt Reynaert resoluut. Hij staat in de startblokken.