Column In Stad Jos Jansen op de Haar: Ton Broekhuis is terug

GRONINGEN

Noorderlicht aan Akerkhof 12 in Groningen toont tot en met 6 januari een indrukwekkende overzichtstentoonstelling van het werk van Ton Broekhuis.

In een recensie in de Volkskrant kreeg de expo de maximale score (5 sterren). Recensent Arno Haijtema: “Broekhuis’ portretfoto’s tonen de droeve schoonheid van pluisbolletjes en uitgebloeide planten in de achtertuin. De kleine stervelingen baden in zacht herfstlicht, schreeuwend om een aandachtig oog.”

De website van Noorderlicht zegt het zo: “Ton Broekhuis (1951) fotografeert schoonheid, bloei en sterfte in zijn directe woonomgeving in de Friese Stellingwerven. Met zijn hond als trouwe wandelgezel beweegt hij zich door het landschap en kruipt hij diep in de eigen tuin. Van sprietjes gras en bossen tot vogellijkjes, telkens toont hij de verrassende rijkdom van een schijnbaar onooglijke natuur.”

Bij binnenkomst in Noorderlicht wordt de bezoeker overrompeld door de groot afgedrukte natuurfoto’s die Broekhuis maakte binnen een straal van twee kilometer rond zijn huis.

De tentoonstelling geeft ook een overzicht van vroeger werk. Zo zijn er vitrines gevuld met landschapsfoto’s uit zijn doorbraakfotoboek ‘Een wijde blik verruimt het denken’. Ook zijn er foto’s te zien die Broekhuis maakte voor Nieuwe Revu van voetbaltrainers als Johan Cruijff en Rinus Michels. En er is een ruimte gevuld met het knipselarchief van Ton Broekhuis.

Broekhuis is niet alleen een uitstekend fotograaf, hij stond ook in 1990 aan de basis van Noorderlicht Fotomanifestatie. Hij was er lange tijd directeur. In 2016 werd hij aan de kant geschoven.

Klaas Swaak (oud-voorzitter Noorderlicht en voormalig wethouder Cultuur van de gemeente Groningen) over de verdiensten van Broekhuis als directeur van Noorderlicht. “De manifestaties van Noorderlicht vonden internationaal erkenning, meer dan nationaal. Tot de stad drong maar beperkt door welke uitzonderlijke kwaliteit Noorderlicht vertegenwoordigde. Ton heeft zich van meet af aan tot het uiterste ingespannen Noorderlicht en dus Groningen een vaste plek in de landelijke infrastructuur van de fotografie een rol te geven. Randstedelijke belangen en arrogantie stonden die in de weg. Wel kwam de regionale samenwerking tussen Friesland en Groningen tot stand. Daarnaast heeft Ton zich bij voortduring met de versterking van Noorderlicht als zelfstandig instituut bezig gehouden. Hij schuwde daarvoor geen discussie, meed het conflict niet, schreef en mailde. Hij vocht voor zijn gelijk en kreeg vaak het lid op de neus. Begrijpelijk dat hij weerstand opwekte en zich niet altijd geliefd maakte. Maar daarzonder was Noorderlicht niet, wat het is geworden. En laten we vooral niet vergeten dat achter de vechtjas die hij was – en hopelijk blijft – de kunstenaar schuilt die hij in de eerste plaats is, het talent vertegenwoordigt dat vaak niet opgemerkt werd en wat velen nog meer ontging: dat Ton een man met een groot hart is. Wie Noorderlicht zegt, zegt ook Ton. Ton Broekhuis was Noorderlicht; daarover kan geen misverstand bestaan.”