Komt het goed met Airport Eelde?

GRONINGEN

De vluchten die Nordica uitvoert op Munchen en Kopenhagen trekken te weinig klanten. Mede omdat er niet genoeg businessclass-tickets geboekt worden via Groningen Airport Eelde. Wij vlogen recent naar Kopenhagen. Gewoon in de krappe stoeltjes.

Want we wilden een midweek naar Kopenhagen. Lekker vanuit een hotel de stad verkennen. We moesten wel wat vroeg weg om de vlucht naar Denemarken te halen. Maar we konden de auto praktisch voor de deur kwijt. In het pikkedonker, dat wel. Groningen Airport Eelde bepleitte recent nog geld bij de overheden (aandeelhouders zijn de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo en de provincies Groningen en Drenthe) om het vliegveld duurzamer te maken: maar op de tast je weg vinden naar de vertrekhal omdat er nergens een lichtje brandt... veel duurzamer kan het niet.

Dat een zakelijke reiziger wel heel veel van Groningen moet houden om via Eelde naar Munchen of Kopenhagen te vliegen en van daaruit verder de wereld over, bleek wel toen we aan boord stapten. De economyclass was ruim genoeg. De businessclass amper ruimer. Tegen de tijd dat onze vlucht het hoogste punt had bereikt, werd de landing al ingezet. Voor de catering hoef je ook niet businessclass te vliegen. We hadden amper tijd om onze koffie en koekje weg te krijgen.

Het aspirerende middenkader in het bedrijfsleven dat de wereld overmoet (achter ons zat een vrolijke Fries in dienst van een zuivelgigant die een kaasmakerij ging bezoeken) kan prima voor minder geld economyclass vliegen. De topdogs voor wie tijd (veel) geld is, lijken zo op het eerste gezicht beter af met Schiphol.

De mannen en vrouwen die de boardrooms bevolken in het noorden (en de gedputeerden van de provincies Groningen en Drenthe) laten zich vermoedelijk liever voor de deur van hun huis afhalen door hun chauffeur en gaan op de achterbank aan het werk terwijl ze kalmpjes richting Schiphol zoeven. Mochten ze daar moeten wachten op hun vlucht dan kunnen ze in gerieflijke lounges wegdromen over de bestuurlijke debacles die ze nog willen aanrichten.

Daarover gesproken: de heren en dames aandeelhouders van Groningen Airport Eelde zijn vandaag in spoedzitting bijeen. Doordat Nordica na een jaar afhaakt, dreigt het vliegveld in flinke financiële problemen te komen. De aandeelhouders (de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns voorop) schreeuwen moord en brand. Wat wil GAE nog doen om het aantal passagiers te laten stijgen, vroeg hij zich vorige week hardop af in Dagblad van het Noorden. ‘Zijn inderdaad bedrijven en instellingen in onze regio van plan vaker via ‘Eelde’ te vliegen? Zo niet, dan lijkt de conclusie mij duidelijk. Houd er dan maar mee op.’

Een vliegmaatschappij die ook maar overweegt om in GAE te stappen zal zich nog drie keer achter de oren krabben als hij de bestuurlijk kippendrift van de aandeelhouders van dichtbij bekijkt.

Bram Hulzebos