Mensen die ‘overnamedeskundig’ zijn, dreigen overnames te laten mislukken | Column Theo van der Werff

GRONINGEN - Het is altijd is heel vervelend als je machteloos toe moet kijken hoe een overnamedeal door gedrag van de adviseurs van de kopers dreigt stuk te lopen. Wat speelt er...?

Een klant van ons heeft in twintig jaar een zeer florerende onderneming opgebouwd. Daarnaast is hij begonnen met vastgoedontwikkeling, ook weer succesvol. Hij wil zich meer op onroerend goed toeleggen. Er werken bij hem twee mensen die graag de zaak willen overnemen. Om goed onderbouwd te kunnen zeggen wat de vraagprijs is, wordt aan landelijke deskundigen gevraagd een indicatie van de vraagprijs te geven.

Deze informatie is ook met de kopers gedeeld.

Half februari mocht ik een bespreking bijwonen met de onze klant, de kopers en hun adviseur. De adviseur, een oud-bankman, zag het met zijn bancaire ervaring helemaal zitten, ondanks het feit dat de kopers van huis uit niet bemiddeld waren. Hij gaf aan dat hij diverse contacten had voor participatie, achtergestelde leningen en bancaire kredieten. Na zijn wintersportvakantie zou hij dit uitwerken en dan op korte termijn  erop terugkomen. Nogmaals: hij zag het helemaal zitten.

Het gesprek liep zo goed dat ik bij het aanleveren van de benodigde stukken in de mail vertelde dat, als hem dit zou lukken, wij dan voor andere klanten ook graag gebruik van zijn kennis en kunde gebruik wilde maken.

Nog geen duidelijkheid

Twee maanden later was er nog geen duidelijkheid. Oh nee: dat klopt niet. We kregen vorige week een mailtje met een verzoek voor een gesprek om een en ander door te praten. Ik stuurde nog een mailtje om te vragen, of we nog iets moesten voorbereiden. We kregen een mail terug dat we niets voor hoefden te bereiden.

Mijn 50-jarige ervaring als accountant maakte dat ik met een negatief gevoel naar de bespreking ging.

Er was nu ook een overnamespecialist bij. We kregen dingen te horen die wij twee maanden geleden hadden kunnen vertellen. Of wij wel door hadden dat zo’n proces tijd gaat kosten. Dat weet iedereen. Maar waarom zeg je dat niet meteen, twee maanden geleden. En dat de bank maar de helft wilde doen, zo werd ons verteld. Snappen wij ook, want banken financieren liever geen goodwill. Ook oud nieuws.

Mijn klant heeft net niet de deur dichtgegooid mede omdat hij morgen weer met zijn medewerkers moest werken en bij oorlog zou dat wel eens helemaal mis kunnen lopen.

Misschien is dit probleem te voorkomen als er een keurmerk komt voor zich krediet- of overname-experts noemende mensen.

Theo van der Werff

(Groninger ondernemer en accountant)