Stadse Fratsen - Assen

Het bezoek aan de Groninger binnenstad kakt langzaam in. Het zal de Groninger bestuurders een zalige zorg zijn, lijkt het.

In Groningen kijken stadsbestuur en aanpalende politieke partijen kwispelend naar wat de grote broers en zusters in Amsterdam doen. De Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma (ze wordt genoemd voor het burgemeesterschap in Groningen) kondigt een verbod op benzine- en dieselauto’s in de Amsterdamse binnenstad aan en in Groningen dromen ze inmiddels ook hardop van deze enorme bijdrage aan een beter klimaat.

In Amsterdam vragen ze voor parkeren op straat een bedrag per uur waarvoor een modaal gezin een gezonde avondmaaltijd kan inslaan, in Groningen stijgen de tarieven voor parkeren op straat ook tot Randstedelijke hoogten. De hoop is dat mensen dan sneller kiezen voor de (ook al erg dure) parkeergarages of voor de gratis P+R aan de randen van de stad.

Tegen de tijd dat de automobilisten effectief de stad uit zijn gepest, zijn de fietsers aan de beurt. Er is al een offensief aangekondigd tegen de fietsoverlast. Waarschijnlijk komen er zelfs complete zones waar je geen fiets meer tegen de lantaarnpaal mag vastbinden. Het laat zich raden wat er gebeurt als je het toch doet: fiets weg.

Wie verrast is over de maatregel, heeft niet opgelet. Dat straatparkeren zou worden aangepakt stond klip en klaar in het coalitieakkoord. Ook horeca-ondernemers mogen hun borst natmaken: het neerzetten van een terras wordt geheid duurder. En dus het biertje ook.

Samengevat: over een poosje kom je met de auto niet meer in de buurt van de binnenstad tenzij je veel geld wilt uitgeven. Je hebt kans dat je je fiets kwijt bent als je verkeerd geparkeerd staat en je bent een maandsalaris kwijt voordat je tipsy van het terras afstapt.

Assen schijnt ook best gezellig te zijn.


Gerelateerd nieuws