Stadse Fratsen - Parkeren

GRONINGEN - De tarieven voor het parkeren op straat in Groningen gaan omhoog. Vorige week tekenden we al uit wat dit kan betekenen voor de levendigheid in de binnenstad.

Het stadsbestuur is een tikje dubbelzinnig in de motivering van de verhoging: aan de ene kant zou het weren van auto’s beter zijn voor het (leef)klimaat. Helemaal in lijn met de groene ambitie van dit stadsbestuur dat, blijkens de titel van het coalitieakkoord, een ‘gezonde, groene en gelukkige’ stad wil. Dus blijf weg met de auto, lijkt de boodschap.

Aan de andere kant hopen de heren en dames stadsbestuurders dat de akelig lege (nu nog relatief dure) gemeentelijke parkeergarages straks wel vol komen te staan. Een groene ambitie is mooi, maar in Groningen willen ze blijkbaar ook niet overdrijven.

Geen cash op zak

Ondertussen gaat bij het gemeentelijk parkeerbedrijf niet alles vanzelf. Onlangs kwamen we er na een verblijf van ongeveer twee uur in de binnenstad van Groningen achter dat de pinautomaat in de parkeergarage Damsterdiep niet werkte. Maar ja, geen cash op zak.

De twee heren die deze prachtige dag dienst hadden in de garage keken elkaar even aan en haalden hun schouders op: u moet maar even gaan pinnen. Dus lichtelijk beteuterd weer de binnenstad is. Dan kom je er meteen even achter hoe weinig pinautomaten er nog zijn. Op het Zuiderdiep waren vroeger zeker drie, inmiddels nul.

Uiteindelijk bleek er op het Hereplein een automaat te werken. Na een verkwikkende wandeling van een half uur dienden we ons opnieuw aan in parkeergarage Damsterdiep. De teller was intussen natuurlijk wel opgelopen…

Misschien nog een onbezoldigd adviesje voor het gemeentelijk parkeer‘bedrijf’: denk eens na over begrippen als klantvriendelijkheid en klantgerichtheid.

P+R-terreinen

Anyway, behalve de parkeergarages zijn de P+R-terreinen aan de randen van de stad een uitkomst voor iedereen die met de auto naar de stad wil. Als provinciaal die de binnenstad wil bezoeken ben je nait wies als je die terreinen links laat liggen. Gratis parkeren, bussen rijden af en aan, je wordt in het hart van de stad afgezet, sneller dan je er met de auto ooit komt.

Het is alleen amper te hopen dat de ambitie van het stadsbestuur om de auto naar de randen van de stad te verdrijven slaagt. Want dan zijn de huidige P+R-terreinen snel te klein en moeten er nog meer weilanden geasfalteerd worden. Sta je daar met je groen, gezond en gelukkig-ambities.