Winkelen is soms een feestje | column Theo van der Werff

Vorige week vrijdag had een vriendin een tip voor ons over een zaak die misschien iets had die wij zochten: wij hadden namelijk een parasol aangeschaft die een miskoop bleek te zijn en misschien kon er wat geregeld worden.

Dus wij naar PIREA Stijlvol Buitenleven, waar we moesten vragen naar Erik, de eigenaar. Hij was er, de parasol die we zochten was er en ook nog in de juiste kleur. Het inruilen van de miskoop liep ook perfect, wij blij en Erik was ook tevreden.

Dit kan alleen bij een familiebedrijf: vader en een dochter van PIREA zijn echte ondernemers. Bij een keten, met vaak een franchiseformule en een bedrijfsleider, kan je dit wel vergeten, dan moet je proberen je miskoop via Marktplaats proberen te verkopen met alle gedoe van dien. 

Over een voet voor de parasol moesten we nog even nadenken dus die namen we nog niet mee. Thuis bleek dat de parasol perfect paste op ons balkon. Dus missie gelukt.

Thuis waren we erachter dat we toch ook de voet wilden hebben. Dus gebeld of ik hem de dag daarop, zaterdag, kon halen. Geen probleem. Toen mocht ik van Erik zijn verhaal horen, volgens mij is hij een pur- sang ondernemer die loodzware tijden gehad heeft maar daar dan sterker uitkomt. Het concept van hem lijkt mij een perfecte formule: het was dan ook zaterdagmorgen al weer druk.

Dan ben ik getuige van het gegeven dat succes niet vanzelf komt. Een echtpaar had een vraag, vond dat ze te lang moesten wachten, vond het wel genoeg en ging naar de uitgang. Wat gebeurt er: Erik loopt ze achterna met de info die zij wilden hebben en de handel gaat nog lukken ook. Dat doet mij denken aan de tijd meer dan 45 jaar geleden dat ik bedden mocht verkopen in het familiebedrijf en ik alles uit de kast probeerde te halen om te scoren/verkopen.  

De voet van de parasol voldeed ook thuis aan de verwachtingen dus wat was weer een heerlijk koopfeestje.

Theo van der Werff is Groninger ondernemer en accountant