Weer een rotonde erbij tussen Groningen en Delfzijl

Doorgaand verkeer tussen Groningen en Delfzijl (N360) moet twee weekeinden achter elkaar rekening houden met een lokale omleiding: er komen weer twee rotondes bij.

Bij de afslag naar de waterzuivering bij Garmerwolde (Fledderbosweg) staan de asfaltmachines van Fuhler Wegenbouw Emmen vrijdag klaar naast de provinciale weg. Maandag rijdt het verkeer er over een langwerpige rotonde (ovonde), zo is de bedoeling.

Nu Garmerwolde, volgende week Wirdum

Weggebruikers krijgen een week later ook bij de Eekwerderweg bij Wirdum te maken met een rotonde. Een gewone, deze keer. Beide weekeinden is doorgaand verkeer op de betrokken plekken gestremd. Afslaand verkeer heeft langer last (gehad) van de werkzaamheden. Bij Eekwerd blijft ook de bushalte nog een tijdje onbruikbaar.

De rotondes zijn bedoeld om de weg veiliger te maken en de doorstroming te verbeteren. De provincie pakte eerder de kruispunten bij de oostelijke ringweg in Groningen, Ruischerwaard, Ruischerbrug, de Dorpsweg in Garmerwolde, de Oude Rijksweg in Ten Post (fietsoversteek) en de Wirdumerweg bij Wirdum aan.

Volgend jaar is Ten Post -als laatste- aan de beurt

Ook de herinrichting van de weg in Ruischerbrug en Appingedam horen bij het project. Dat wordt volgend jaar afgerond met de aanleg van een rotonde bij de Eestumerweg (de molen) in Ten Post. Op die kruising raakte gisteren een fietser ernstig gewond bij het oversteken. De provincie wil de afslag bij de ringweg in Groningen in de toekomst nog een keer verkeerslicht-vrij maken.

De plannen voor de weg stammen van ruim tien jaar geleden, toen de weg door veel mensen nog werd beschouwd als de hoofdroute naar Delfzijl. Om de route sneller te maken is toen nagedacht over het verplaatsen van weggedeeltes. Er werden zelfs compleet nieuwe routes onderzocht langs de zuidkant van het Eemskanaal of vanaf de Eemshavenweg ten Noorden van Ten Boer naar Ten Post.

Doorgaand verkeer verschoven naar Slochteren

Kleine verschuivingen, bijvoorbeeld naar de andere kant van de huizen in Ruischerbrug, hoorden ook bij de studie. Uiteindelijk bleken de grootschalige plannen te duur. De provincie koos ervoor om de weg beperkt op te knappen. In plaats van de N360 kiest doorgaand verkeer sindsdien veel vaker de route via Hoogezand en Siddeburen over de A7, N387 en N33.