Stad sluit september af met (enigszins) verantwoorde modieuze feestjes

050&Mode en een nieuw festival genaamd Sustainable Moments Festival nemen in het laatste weekend van september de binnenstad van Groningen over. De twee zetten winkels die duurzaam bezig zijn in het zonnetje.

Stond vorig jaar een van Neerlands meest bekende influencers Anna Nooshin nog op het programma van het Groningse evenement 050&Mode, dit jaar heeft de organisatie de broekriem behoorlijk aangetrokken.

Livemuziek of lekkers

Geen bekende Nederlanders dit jaar. En ook geen ingehuurde modellen op de catwalks of dansteams in de straten. Door de grote hoeveelheid evenementen die de Groningen City Club (GCC) in 2019 heeft georganiseerd, was er dit jaar simpelweg minder budget beschikbaar voor 050&Mode op 28 september.

Toch is er dat weekend genoeg te doen in de binnenstad. De 55 winkels die zich hebben aangesloten bij het evenement doen die dag iets extra’s: bijvoorbeeld livemuziek in hun zaak of een hapje en een drankje aanbieden aan hun klanten. Op de Grote Markt showen studenten en alumni van de opleiding Specialist mode/maatkleding hun kledingstukken op de catwalk.

SuMoFest

Het thema van 050&Mode is dit jaar sustainable. GCC werkt samen met een ander nieuw modefestijn in Groningen: Sustainable Moments Festival oftewel het SuMoFest. Van 27 september tot en met 5 oktober 2019 zijn er op verschillende plekken in Groningen lezingen, mini-evenementen en wordt de Sustainable Moments winkelroute gepresenteerd.

Dat is een route langs alle zaken in de stad die op de een of andere manier duurzaam zijn. Denk bijvoorbeeld aan Koko Toko in de Oosterstraat of Stardust aan de Carolieweg. Maar ook winkels die kleine stappen zetten om te verduurzamen, door bijvoorbeeld de winkeldeur dicht te houden in de winter.

High five

,,We wilden niet alleen de winkels benaderen die al heel veel met duurzaamheid bezig zijn. We willen juist ook de winkels die een eerste stap zetten een soort high five geven’’, zegt Floor Kuipers. Zij is een van de drijvende krachten achter SuMoFest. ,,We dagen ze ook uit om daarmee verder te gaan.’’

Het is de eerste keer dat dit SuMoFest wordt georganiseerd. Maar Kuipers hoopt dat er een jaarlijks vervolg aan wordt gegeven. Het doel is vooral winkeliers bewust maken van de mogelijkheden om meer ‘sustainable’ te worden.

Pop-up store in Albert Heijn

Zaterdag 28 september is er naast 050&Mode en SuMoFest nog een mode-evenement in de stad. In de Albert Heijn in de Oude Ebbingestraat popt die avond een pop-up winkel op van MOES Design; een kledinglijn die is opgezet door de Groningse Stephan Moes. Eind vorig jaar organiseerde hij ook al een tijdelijke winkel in de watertoren in Groningen. Deze keer stelt hij zijn waren tentoon tussen de boodschappen.