Die ene student: Shirley | Alfa-college

GRONINGEN Shirley had een muur om haar heen, omdat ze sinds de basisschool al werd gepest. de enige die ze vertrouwde was docent chawwah, die stukje bij beetje de echte shirley naar boven wist te halen.

In Die ene student vertellen docenten van het Alfa-college over studenten die hen zijn bijgebleven, hen hebben geraakt of hun kijk op het vak hebben veranderd. Dit keer docent Helpende Zorg en Welzijn Chawwah Groothuis (47) over student Shirley (toen 16).

,,Op de basisschool had ze het al niet makkelijk. Shirley zat bij mijn middelste zoon in de klas, ik kende haar al. En ik wist daarom dat ze vanaf groep 1 al gepest werd. Ik was dan ook niet verbaasd om te zien hoe ze bij ons binnenkwam op de opleiding: verlegen, kattig en met een flinke muur om haar heen.”

,,Als een nieuwe docent iets aan Shirley vroeg, klapte ze dicht. Of ze liep boos weg, bang om op de kop te krijgen in het bijzijn van haar hele klas. Ze moest niks van haar docenten en klasgenoten weten.”

,,Toch zagen wij iets in Shirley. Ze wilde heel graag, had veel doorzettingsvermogen en leverde haar opdrachten prima in. Als team waren wij vastberaden om de echte Shirley naar boven te halen, ook al was dat soms heel moeilijk. In de teamkamer zei ik: ‘heb geduld met haar. Dit is niet persoonlijk. Shirley heeft veel meegemaakt, waardoor ze het lastig vindt mensen te vertrouwen.’”

,,De enige die Shirley wél gelijk vertrouwde, was ik. Omdat we elkaar al een beetje kenden. Ik wilde ons contact niet extra beladen maken, maar gaf haar wel altijd even een schouderklopje als ik hoorde dat ze een opdracht goed had gemaakt. Of we voerden een gesprekje als ze heel boos was geworden, om samen te ontdekken wat er dan onder die boosheid zat.”

Vertrouwen geven

,,Stukje bij beetje probeerde ik Shirley vertrouwen te geven. Ik gaf complimenten, bleef haar opbouwende feedback geven. Want ik wist: twee keer aardig zijn lost dit niet op. We moeten continuïteit bieden, altijd dezelfde zijn. Zodat ze weet dat een compliment ook echt een compliment is.”

,,Hoewel ze het eerst lastig vond een compliment te aanvaarden, zag ik langzamerhand enthousiasme en trots ontstaan. Haar stage bij een kinderdagverblijf bleek voor Shirley het definitieve keerpunt. Ze straalde rust uit bij de babytjes daar, was heel lief en geduldig met die kleintjes. En ze had een fijne groep collega’s, die heel positief waren over Shirley. Shirley was op haar plek.”

Echte Shirley

,,Dit positieve effect werkt nu ook door op school. Ze zit veel positiever in de klas, gaat makkelijker om met haar klasgenoten en docenten, durft zichzelf meer te zijn. Eindelijk zien we de echte Shirley. En dat vind ik zo mooi om te merken.”

,,Mijn joodse oma moest als 14-jarig meisje onderduiken in Amsterdam. Van de een op de andere dag telde zij niet meer mee als mens, was ze ongewenst. Later drukte ze mij op het hart dat iedereen belangrijk is, hoe verschillend we ook zijn. Iedereen was welkom bij mijn oma, uit welke cultuur of achtergrond dan ook. Want buitengesloten worden, dat mocht niemand meer meemaken. Dat probeer ik nu als docent zelf ook door te geven. Twee jaar lang ben ik intensief betrokken bij studenten als Shirley. Wat je zegt of doet heeft veel invloed. En ik wil graag van positieve invloed zijn.”