Buigen of barsten voor Bloemenveiling Eelde: 'Er is geen plan B'

Om de bloemenveiling Eelde open te houden, moet flink worden gemoderniseerd. Het stoppen met fysiek veilen is daar een essentieel onderdeel van. Dat zegt het management van Royal FloraHolland.

De bloemenveiling in Eelde heeft al jaren moeite om het hoofd boven water te houden. Om het tij te keren, wil Royal FloraHolland in Eelde verschillende moderniseringen doorvoeren. Daar hoort onder meer het online veilen bij. Klanten van over de hele wereld kunnen dan meebieden, zonder fysiek aanwezig te hoeven zijn in de veilinghal.

‘Vernieuwing noodzakelijk’

Gevolg is wel dat het fysieke veilen, waarbij de bloemen en planten voor de biedtribune uitgestald worden, straks verleden tijd is. En dat plan zorgt voor onrust onder een aantal bloemisten in Noord-Nederland. Zij zijn bang dat kopers hierdoor geen reden meer zien om naar Eelde te komen en hun waar in bijvoorbeeld Aalsmeer gaan halen. Bovendien is de angst dat impulsaankopen, goed voor de omzet van de veiling, minder voor gaan komen als je alleen plaatjes op internet ziet.

Fedor Hoevenaars, lid van het landelijke managementteam van Royal FloraHolland, begrijpt die zorgen. „We weten dat er een stuk beleving verdwijnt als je het fysieke veilen wegneemt. Tegelijkertijd zien de meeste van de bij ons aangesloten kopers en kwekers ook in dat vernieuwing noodzakelijk is. Als we onze systemen niet vernieuwen, verliezen we de strijd met het buitenland en gaat Eelde gewoon dicht. Dat is de situatie waar we mee te maken hebben.”

Eelde als logistiek centrum

Het plan van FloraHolland is om geld te besparen door de logistieke operatie te hervormen. „Als we het fysieke veilen loslaten en met online beeldveilen werken, hoef je niet alles in kleine hoeveelheden in en uit te laden en op karren te zetten. Alleen datgene dat gekocht wordt, gaat rechtstreeks naar de klant. Een veel efficiënter systeem.”

Eelde wordt daarnaast, als het aan Hoevenaars ligt, een logistiek centrum voor Noord-Nederland en de Noord-Europese markt. Bloemen worden overdag vanuit de grote locaties in het Westen richting Eelde gebracht, daar de volgende ochtend geveild en verder vervoerd.

Liezeth Ouendag, locatiemanager in Eelde, is blij met die plannen. „Als hier een hub ontstaat, kunnen we nieuwe markten aanboren. Bloemen zijn vanuit hier snel in bijvoorbeeld Scandinavië. Die kopen de bloemen op de online omgeving, en vanuit het distributiecentrum in Eelde zijn deze bloemen snel in hun gebied. Je trekt met die mogelijkheden internationale handel naar Eelde en dat biedt in mijn ogen volop kansen. Bovendien, een plan B is er niet.”

Samenspraak

Dat handelaren bang zijn dat kleine kwekers, met kwalitatief goede producten in kleinere hoeveelheden, ondersneeuwen in de internationale handel, snapt Ouendag. „Je kunt nooit precies voorspellen hoe het gaat lopen. Maar je weet als handelaar echt wel van de bekende kwekers hoe goed hun producten zijn. Ook als het via beeldveilen verkocht wordt.”

Hoe lang het duurt voordat de vernieuwingen plaats gaan vinden, is nog onduidelijk. „We gaan nu analyseren en plannen maken, en dat voorleggen aan de kopers en kwekers. Dan kan er nog van alles aangepast worden, in samenspraak.”