Stadse Fratsen - Märklin

GRONINGEN Mochten hele generaties bestuurders op regionaal niveau vroeger geen Märklin modelbaan van hun moeder? Het moet bijna wel. Anders is de om de zoveel tijd de kop opstekende neurotische fixatie met een ‘snelle treinverbinding met het noorden’ nauwelijks te verklaren.

Of het moet de behoefte zijn die veel bestuurders (ook) drijft om iets na te laten als ze straks met pensioen zijn, zoals een meeuw die overvliegt en je auto onderschijt. Momenteel heeft Ton Schroor (hij werkt voor de werkgeversorganisatie VNO NCW Noord) het op de heupen. Morgen zelfs een enorm symposium in Drachten over de Lelylijn.

‘Het bedrijfsleven’ zou namelijk staan te juichen bij het idee van die snelle verbinding. Dit keer gaat het om de Lelylijn die via Drachten en Heerenveen zou moeten lopen. Dan ben je een paar minuten eerder in Drachten of Heerenveen. Op het station. Zonder auto. Amper een taxi te bekennen. En de bus rijdt eens in het uur naar dat bedrijventerrein waar ‘het bedrijfsleven’ staat te juichen om de trein. Inmiddels heeft Leeuwarden zich ook al in de strijd geworpen. Daar willen ze ook aangesloten worden.

Een paar minuten eerder op een station in het noorden zou heel misschien zin hebben als er een fijnmazig ov-systeem achter zou liggen waarmee je snel de achterliggende regio in kunt reizen. In het westen is dat de afgelopen decennia opgebouwd. In het noorden bestaat dat amper.

Een mens dat naar het westen moet, zoeft tegenwoordig gerieflijk met de auto naar Lelystad. Heerenveen is al jaren geen obstakel meer, Joure is een comfortabele spaghetti-junction geworden. Verder dan Lelystad zou je helemaal niet moeten willen met de auto. Het fileleed is daar niet te harden. Maar tot Lelystad geen centje pijn, 130 kilometer per uur tot de afslag, zeker buiten de spits. Vanaf Lelystad brengen trein, metro, bus en heel enkel de taxi je precies op de plek waar je wezen wil. Ideaal.

De sleutel tot een snelle verbinding van en naar het noorden ligt in Lelystad. Asfalteer een paar weilanden (een blind paard met een slok op kan geen schade aanrichten in die contreien) en je hebt Lelystad als P+R. Daar kan geen Lelylijn tegenop.

Er is natuurlijk het milieubezwaar. In deze tijden van stikstofpaniek zou je reizen met de trein moeten stimuleren. Maar tegen de tijd dat die Lelylijn er ligt, rijdt iedereen elektrisch. Als straks de zuidelijke ringweg klaar is, kun je van Lelystad naar Hamburg zonder dat je de voet van het gaspedaal hoeft te halen.

Wel even extra opletten in Friesland, want daar hebben ze nog wel eens de neiging om een brug open te zetten, zelfs op de snelweg.