Luisterlijn: dag en nacht een luisterend oor

GRONINGEN Vierentwintig uur per dag zijn de vrijwilligers van de Luisterlijn bereikbaar. Landelijk, maar ook lokaal, zoals in Groningen. ,,Je leert hier om zonder oordeel te luisteren.”

,,Als vrijwilliger bij de Luisterlijn moet je vooral goed kunnen luisteren. De beller is zelf expert over waar hij of zij mee worstelt.” Doaitse (60) is sinds drie jaar vrijwilliger bij de Luisterlijn, een initiatief dat eind jaren ‘50 werd opgericht. De gesprekken bij de Luisterlijn - eerder bekend als Sensoor, en nog langer terug als SOS Telefonisch Hulpdienst - worden anoniem gevoerd. Er kan niet alleen landelijk, maar ook op lokaal niveau gebeld worden.

Praatje maken

,,We voeren heel uiteenlopende gesprekken”, vertelt Doaitse. ,,Soms belt iemand om gewoon even een praatje te maken. Bijvoorbeeld ‘s nachts: ‘Ik kon niet slapen’, hoor je dan wel eens. Maar andere mensen willen je spreken omdat ze echt iets emotioneels kwijt willen. Veel van de mensen ervaart bovendien eenzaamheid, al hoor je ze dat nooit zo concreet zeggen.”

Van mens tot mens

,,We voeren een gesprek van mens tot mens”, zegt Trees Buitenwerf. Ze is begeleider en trainer van de ongeveer 50 vrijwilligers die in Groningen bij de Luisterlijn werken. ,,Soms krijgen mensen al wel hulp vanuit de GGZ, maar bij de Luisterlijn kunnen ze een ander soort gesprek voeren.” Doaitse: ,,Wij kennen hun diagnose niet. Daardoor delen bellers makkelijker wat ze dwars zit.” Trees knikt. ,,Het is alsof je bij de beller op de bank komt zitten, om vervolgens eens echt te luisteren, zonder oordeel. Je hoeft alleen maar te blijven zitten.”

Om het aantal mensen te kunnen blijven bedienen, blijven nieuwe vrijwilligers welkom. ,,In 2018 kreeg de Luisterlijn in totaal zo’n half miljoen oproepen. We zien dat het aantal stijgt”, zegt Trees, die eind februari weer een nieuwe training start. ,,Bovendien is het ook belangrijk om te noemen dat we niet alleen een telefoonlijn hebben, maar ook bereikbaar zijn op de chat.”

Nazorg

Doaitse vind het vrijwilligerswerk bij de Luisterlijn een mooie manier om iets voor de ander te doen. ,,Er is hier een goede sfeer, er zijn fijne collega’s en er is nazorg voor wanneer de gesprekken te emotioneel worden.” Toch blijven Trees en Doaitse benadrukken dat de meeste gesprekken lang niet zo emotioneel zijn: ,,Het gros van de mensen belt om gewoon eventjes een praatje te maken.”

Nieuwe vrijwilligers kunnen zich melden via www.deluisterlijn.nl/vrijwilligerswerk. Behoefte aan een anoniem luisterend oor? Bel 0900- 0767 of chat via www.deluisterlijn.nl.

Akke Boonstra