ESNS: Geen koekje bij de koffie? Eet het kopje op

Bezoekers van Eurosonic Noorderslag krijgen geen koekje bij de koffie. Geen nood het kopje waaruit ze drinken is om op te eten.

Startup Cupbite is is een van de vijf bedrijven die begeleid door Innofest een prototype van hun product, in dit geval een eetbare koffiemok, komen testen.

Festivals vormen een ideale plek om innovaties op los te laten en te testen, alle gericht op impact en duurzaamheid. Innofest doet het samen met beginnende ondernemers volop.

Polsbandje van hennep

De afgelopen jaren begeleidde Innofest ruim 100 testen op festivals als Welcome to the Village (Leeuwarden), Into the Great Wide Open (Vlieland) en TT (Assen).

Op Noorderzon werd vorig jaar een duurzaam polsbandje, gemaakt van hennep, uitgeprobeerd. De koekjesbeker die op ESNS wordt getest moet de verspilling van papieren of plastic bekers tegengaan.

Koffiebeker eten in plaats van weggooien

Koffie wordt steeds vaker on the go genuttigd. De bekers belanden in de afvalbak. Koffie in eetbare bekers moet de afvalberg verlichten. Getest wordt de smaak van de beker en de werkbaarheid voor barista: blijft de beker overeind tijdens spitsuur aan de koffiebar?

Phishing, probeer het zelf eens

Op de Grote Markt staat tijdens ESNS digitale criminaliteit centraal. Daatoe bouwt cybersecuritybedrijf Qbit een popup escaperoom.

Het aantal slachtoffers van phishing of identiteitsfraude groeit in hoog tempo. De schade loopt in de miljarden euro’s per jaar.

In de escaperoom kunnen bezoekers ontdekken hoe eenvoudig het is om privacygevoelige informatie te hacken. Om hun eigen bewustzijn te vergroten kunnen bezoekers in de escaperoom in de huid van een hacker kruipen.

Interactieve afvalbak

Terug op ESNS is het Eindhovense E-Waste Arcades. Ze testen een verbeterde versie van de interactieve afvalbak. De afvalbak moet afval opruimen en scheiden leuker maken en dus stimuleren.

Sojamelk van Nederlandse bodem

De Nieuwe Melkboer neemt sojamelk van Nederlandse bodem mee naar cultureel centrum De Oosterpoort. Sojamelk wint de laatste jaren aan populariteit als plantaardig alternatief voor zuivel.

Maar de sojaproducten in de supermarkt komen vaak uit verre landen, en handel vindt plaats in lange ondoorzichtige ketens. Zo is het voor een consument moeilijk om te weten waar zijn of haar glas sojamelk vandaan komt.

Door hun soja in Nederland te verbouwen, weet De Nieuwe Melkboer de keten van hun plantaardige melk drastisch te verkorten. De boeren van De Nieuwe Melkboer nemen hun eerste liters sojamelk mee naar ESNS.

Vegan kebab

Tot slot wil Shift Diets op ESNS op drie verschillende manieren vegan kebab te vermarkten. Bekeken wordt welke manier de consument het meeste aanspoort zijn eetgedrag aan te passen.