Ongeluk op de A7, A28 of A37? Dit gebeurt er terwijl jij in de file staat te wachten

Regio - Door een gekantelde trailer stond het verkeer op de A7 bij Leek woensdagochtend lang stil. Wat gebeurt er eigenlijk allemaal terwijl jij in de file staat? Rijkswaterstaat, bij een ongeluk verantwoordelijk voor de veiligheid en doorstroming op de Nederlandse snelwegen, geeft uitleg.

Het zijn de weginspecteurs die samen met medewerkers van de regionale én landelijke verkeerscentrale meteen in actie komen als op de snelwegen een ongeluk gebeurt. De weginspecteur snelt zich naar de plek des onheils.

Wereldkundig

Vanuit de verkeerscentrales wordt tegelijkertijd de locatie, filelengte, verwachte vertraging en eventueel een omleidingsadvies wereldkundig gemaakt. Die informatie kan dan worden overgenomen door onder andere de ANWB, voor radiobulletins en sociale media.

Zo zijn weggebruikers snel op de hoogte. ,,Het doel is tweeledig", legt woordvoerder Henk Voerman van Rijkswaterstaat uit. ,,We willen er voor zorgen dat er niet nog meer ongelukken gebeuren en ook dat het verkeer kan doorstromen."

Veilig

Dat houdt soms in dat een rijbaan wordt afgesloten zodat hulpdiensten en bergers veilig hun werk kunnen doen. ,,Als er boven de weg matrixborden hangen, kunnen we dat deel van de weg dan afkruisen."

Bij het ongeluk, vanochtend op de A7 kon dat niet omdat daar geen matrixborden hangen. Het verkeer kon nog net via de vluchtstrook.

In uitzonderlijke gevallen wordt het verkeer 'teruggeleid'. In zo'n geval krijgt het verkeer van de weginspecteur en politie de opdracht om de keren en de weg via de meest nabije afrit te verlaten. ,,Dit komt niet vaak voor. Maar soms is er gewoon geen enkele andere mogelijkheid."

Wegdek

Als de bergingswerkzaamheden eenmaal zijn begonnen, gaat de weginspecteur ook kijken naar mogelijke beschadigingen van het wegdek en de geleiderrail. ,,Gekeken wordt of de reparatie direct moet gebeuren of dat dit kan in de avond of nacht, als het minder druk is. Op de A7 lijkt het erop dat het wegdek beschadigd is. Hoe groot de schade is, is nog onbekend."

In de nasleep van het ongeluk doet de politie vaak onderzoek naar de toedracht. Al met al kunnen volgens Voerman aardig wat mensen op de achtergrond bezig zijn met een ongeluk op snelwegen.

Hij telt op: ,,De mensen in de verkeerscentrales, een of meerdere weginspecteurs, ambulancepersoneel, politie en de brandweer als een slachtoffer uit een voertuig moeten worden geknipt. En dan kan het ook nog gebeuren dat aan de andere kant een rijbaan wordt afgesloten zodat de traumahelikopter kan landen."