Groningen stuurt snorfiets tóch (een beetje) van het fietspad af

Een aantal vrijliggende fietspaden in Groningen wordt de komende jaren onverplicht. Snorfietsers mogen die fietspaden dan niet meer gebruiken. De gemeente broedt ook op een manier om de meest vervuilende scooters uit de binnenstad te kunnen weren.

Vrijliggende of solitaire fietspaden liggen in Groningen bijvoorbeeld langs het Reitdiep (het Jaagpad), door Park Selwerd en het Noorderplantsoen. Op initiatief van gemeenteraadslid Benni Leemhuis (GroenLinks) maakt de gemeente die paden onverplicht. Onverplichte fietspaden zijn verboden voor snorfietsers: brommers met een blauw kenteken, die maximaal 30 kilometer per uur mogen.

Het is een voorzichtige eerste vervulling van een langgekoesterde wens van de raad: de snorfiets van het fietspad naar de autorijbaan sturen, zoals Amsterdam vorig voorjaar gedaan heeft. Daar zijn de ervaringen positief; er gebeuren nu minder ongelukken tussen fietsers en snorfietsers. Ook ademen fietsers nu minder van de schadelijke fijnstoffen in die snorfietsen uitstoten.

‘Solitaire fietspaden onverplicht maken is vrij makkelijk’

Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) ziet het niet zitten om het Amsterdamse voorbeeld nu al helemaal te volgen. De afgelopen maanden heeft hij onderzoek laten doen naar de wegen en fietspaden in de stad. „Daar komt een diffuus beeld uit”, liet hij eerder weten. Op veel plaatsen is het gevaarlijk of onpraktisch voor het wegverkeer als de rijbaan door snorfietsen wordt gebruikt.

„Maar solitaire fietspaden kunnen we relatief gemakkelijk onverplicht maken”, gaf Broeksma aan. „Dat is ook goed te handhaven.” De wethouder verwacht op korte termijn de eerste twee paden te kunnen omvormen, en wil in het komende jaar verder kijken wat er mogelijk is.

Voorlopig geen milieuzone in de binnenstad, wel onderzoek

De SP hoopt dat de wethouder goed in de gaten te houdt wat zo’n maatregel doet met het verkeer in woonwijken zoals Paddepoel en Selwerd. Snorfietsers zullen door die wijken moeten omrijden als ze bijvoorbeeld niet over het Jaagpad of door Park Selwerd mogen rijden. „We betrekken de politie uiteraard ook”, reageerde Broeksma daarop.

Een meerderheid van de raad schaarde zich ook achter een motie van Tom Rustebiel (D66), die wil dat het college onderzoekt of het mogelijk is om van de binnenstad een milieuzone te maken voor de meest vervuilende scooters. „Zo’n milieuzone instellen is een lastige aangelegenheid”, volgens wethouder Broeksma. Juridisch is het niet mogelijk om een bepaald stadsdeel af te sluiten voor een deel van de scooters, maar andere motorvoertuigen gewoon toe te laten.

„Maar ik denk dat er wel andere mogelijkheden zijn om de problemen van veiligheid en gezondheid te adresseren die vervuilende scooters met zich meebrengen”, stelt Broeksma. Hij onderzoekt wat het stadsbestuur daaraan kan doen.