Telefonische acquisitie | column Theo van der Werff

Sinds ongeveer vijf jaar neem ik de telefoon van ons bedrijf weer zelf op. De redenen hiervoor zijn velerlei. Ik kan gemakkelijk uit een klus stappen en daar later weer mee verder gaan. Ook vind ik het leuk om klanten te spreken, hoe kort zo’n gesprek ook duurt.

Daarnaast kan je via de telefoon al veel vragen direct oplossen. Voor mij een hele leuke reden is dat klanten het fijn vinden dat de baas zelf de telefoon opneemt en dat ze mij meteen spreken.

Daarnaast bezorgen telefonische acquisiteurs mij een welkome onderbreking van het werk. Door de openingszin ‘bent u de persoon die gaat over’, is het direct duidelijk dat ze nog niet bij de KVK hebben gekeken, zodat ze hadden kunnen weten of ik de eigenaar was, of dat ik ging over de energie voorziening of de telefonie, enz. Als ik dat bevestig dan vragen ze of het schikt en of ik tijd heb. Indien ik geen tijd heb voor zo’n gesprek kan ik het kort houden en zeggen ‘belt u over een maand maar terug’.

Als ik mezelf tijd gun om aan dit acquisitiegesprek mee te doen, vind ik het mooi om te kijken wat de verkoopkwaliteiten van de telefonist is en of hij/zij door heeft wanneer verder praten geen zin meer heeft. En als hij/zij dat ook nog vriendelijk afsluit dan is het een perfecte verkoper, die me bij de beëindiging van het gesprek een blij gevoel geeft.

Drie keer gebeld

Nu wat de afgelopen week voorgevallen is. Wij werden drie keer gebeld door een commerciële zender, met de mededeling dat wij door de hoofdredactie geselecteerd waren en of wij zin hadden om mee te doen aan een uitzending over duurzaamheid. Vooral ook omdat wij daaraan deden.

Het eerste telefoontje nam ik op. Na het verhaal dat wij uitgezocht waren door de redactie en mede op duurzaamheid waren geselecteerd werd mij gevraagd of ik interesse had om mee te doen aan een TV uitzending. Dat wilde ik wel, maar omdat ik weer verder moest heb ik aangegeven dat ik wel mee wilde werken maar dat mijn bijdrage hen niets ging kosten als het maken van de uitzending voor ons gratis was. Dat was niet de bedoeling en dus einde gesprek.

Leuk vind ik dat wij duurzaam worden gevonden. Terwijl dat op onze site nergens uit blijkt. Of het moet zijn dat wij voor duurzaam doorgaan omdat wij meer dan 100 jaar bestaan en het oudste accountantskantoor van Groningen en Ommelanden zijn. Vervolgens werd er weer gebeld en heeft een collega ze afgepoeierd. 

De laatste keer had ik ze weer aan de telefoon. Wat ze zeggen klinkt als een uit het hoofd geleerd bandje. Na uitleg van mij dat dit de derde keer was met dezelfde vraag, zal het resultaat wel zijn ze voorlopig niet meer bellen. Maar uit ervaring weet ik dat wij over een jaar of twee weer aan de beurt zijn.

Theo van der Werff is Groninger ondernemer en accountant