Net zo fit worden als de spelers van FC Groningen

Aangeboden door: Basic-Fit

Als voetballer op hoog niveau wil je zo fit en krachtig mogelijk zijn. Helemaal als je in de Eredivisie speelt zoals de spelers van FC Groningen is dit ontzettend belangrijk. Hier komen een hele hoop verschillende dingen bij kijken.

Ten eerste natuurlijk de voetbaltraining met je hele team, maar er is meer. Zo is een goed dieet ook erg belangrijk en daarnaast zien we dat het onder voetballers steeds populairder wordt om naar de sportschool te gaan. En dan niet om zoveel mogelijk spier op te bouwen, maar om op een specifieke manier te trainen zodat je je voetbalprestaties kunt verbeteren. Wij vertellen je hoe je dit kunt doen, dan kun je net zo fit kan worden als de spelers van FC Groningen.

Plyometrische training

Als je als voetballer naar een sportschool Groningen gaat, kun je het beste de plyometrische oefeningen doen. Dit zijn oefeningen waarmee je je explosieve kracht traint. Dit is iets wat ontzettend belangrijk is bij een sport als voetbal. Om snel te sprinten of een bal weg te schieten heb je namelijk niet heel veel kracht nodig, maar wel veel explosieve kracht. Het is namelijk een hele korte en snelle beweging die je maakt. Probeer dus niet zoveel en zo zwaar mogelijk te tillen als je traint, maar focus je op specifieke oefeningen. Wij hebben er een aantal op een rijtje gezet.

Jumping squats

Squatten is een goede oefening om je benen te trainen. Het is alleen wel een oefening waar je redelijk snel blessures van krijgt, vooral als je met veel gewicht traint. Een goed alternatief waar je ook nog eens explosieve kracht mee traint zijn de jumping squats. Deze oefening kun je gewoon doen met je eigen lichaamsgewicht.

Box jumps

De box jumps lijken een beetje om jumping squats, dit is ook een oefening waar explosiviteit voor nodig is. In plaats van in de lucht te springen, spring je op een box. Probeer iedere keer net iets hoger te springen zodat je steeds beter en sterker wordt.

Sled sprints

Uit stilstand weg sprinten is iets wat je als voetballer constant doet. Je wilt zo snel mogelijk bij de bal zijn, dus het is zeker de moeite waard om hier flink voor te trainen. Dit kun je doen door middel van sled sprints. Hierbij krijg je een band om je lichaam met een gewicht achter je, vervolgens moet je zo snel mogelijk weg sprinten.